‘Generatie 911 leeft in eigen netwerk van vrienden’

Generatie 911 is er op uit om met elkaar een leukere wereld te creëren, zegt trendanalist Justien Marseille. Zij sprak afgelopen vrijdag op de officiële opening van het vernieuwde hogeschoolgebouw in Den Bosch.

‘De jongeren van nu zijn geen rebellen, maar zijn op zoek naar veilige structuren waarin ze zichzelf kunnen ontwikkelen. Xplora is een voorbeeld van zo’n structuur.’ Justien Marseille is directeur en oprichter van KoMa bv/The Future Institute. Als trendanalist deed ze onderzoek naar de generatie die na 1980 is geboren, de zogeheten ‘Generatie 911’. De aanslag op de Twin Towers in New York heeft de nieuwe generatie gevormd. Ze staan argwanend tegenover de staat en grote organisaties. Informatie die vanuit de overheid en organisaties wordt verstrekt, slikken ze niet als zoete koek.

Daarom is een eigen netwerk belangrijk, zegt Marseille. Vrienden worden geraadpleegd als er nieuwe producten op de markt zijn maar ook over het laatste nieuws. Ze dienen onder andere als ‘backbone’.

Volgens Marseille is er een belangrijke trendbreuk met het verleden. ‘De student geeft aan wat ze willen weten en geeft de docent dus de opdracht. Studenten worden opdrachtgevers in plaats van consumenten.’

Kenmerkend voor generatie 911 of de netwerkgeneratie is dat ze leuk bezig wil zijn. ‘Een stage in Paramaribo is velen malen interessanter dan een stage in Nederland waar studenten vaak niet verder komen dan het koffieapparaat. In een land als Suriname waar vaak kennis ontbreekt, kunnen ze hun kennis van het vak doorgeven.’

Marseille voorspelt dat door in te loggen op Xplora jongeren over de hele wereld onderwijs kunnen volgen bij Avans. ‘In plaats van dat je naar Xplora gaat, komt Xplora naar jou. Als je tijdens je stage in Paramaribo een vraag hebt, kun je bij Xplora terecht.’

‘Xperience this generation’ was het thema van de officiële opening van het vernieuwde gebouw in Den Bosch. Externe relaties uit het bedrijfsleven en het voortgezet onderwijs konden kennismaken met de leefwereld van jongeren.

Burgemeester Rombouts van Den Bosch opende het gebouw officieel en overhandigde bestuurslid Frans van Kalmthout een keramische vaas. In zijn toespraak refereerde Rombouts aan de relatie tussen de hogeschool en de gemeente. ‘Een aantal jaren geleden stonden we nog met de ruggen tegenover elkaar, maar sinds een jaar of vier zoeken we elkaar op.’ Rombouts noemt het brede aanbod van opleidingen van de hogeschool belangrijk voor de gemeente Den Bosch. ‘We kunnen elkaar versterken. De hogeschool is kennispartner van het bedrijfsleven en het stadsbestuur. Studenten kunnen in Den Bosch studeren, maar ook wonen en werken.’

Hij noemt Xplora een uitdagende en stimulerende wereld om kennis te delen en te vergaren. Een goede investering, vindt de burgemeester. ‘Als een stad investeert in sport, cultuur en onderwijs wordt uiteindelijk een economisch succesvolle stad.’

Tussen de sprekers door konden bezoekers van ‘Xperience this generation’ in de wereld van de nieuwe generatie duiken. Ze volgden workshops als Wat is wiki?, Hoe maak ik een weblog? En Wat zijn RSS feeds? Ook gaf een aantal academies workshops over Avans en de aansluiting op de praktijk. Wie door al nieuwe informatie oververhit raakte, kon een ijsje halen bij de ijskar in de entree. Overigens vonden de gratis ijsjes ook gretig aftrek onder ’this generation’.

De opening van het gebouw in Breda en Tilburg vindt plaats op respectievelijk 22 of 23 mei en 8 juni. [CB]

Omroep Brabant heeft opnames gemaakt van de opening. In het programma Baanbrekend worden deze morgen om 19.15 uur uitgezonden. Daarna worden ze elk uur herhaald.

klik