Het digitale college: ‘nog erg conventioneel’

‘Een spier is opgebouwd uit meerdere bundels. En de signalen uit de hersenen lopen door deze banen’, zegt docent Fysiotherapie Arno Rademaker, terwijl hij over een zenuwbaan heen stapt en aanwijst. Hij kan de spieren en zenuwen bijna vastpakken.
Bijna, want Rademaker houdt zijn verhaal in een digitale omgeving. De docent heeft zijn college over spieropbouw gehouden voor een knalgroen vlak, terwijl de camera draaide.

De beelden van de spier waarover hij lijkt te lopen, zijn later achter hem geplakt met de computer, door collega-docenten Jeroen Alessie en Bert Mutsaers. De twee zijn binnen de Academie voor Gezondheidszorg voortrekkers van digitalisering. Ze presenteerden hun eerste digitale college, met Rademaker in de hoofdrol, afgelopen donderdag op de onderwijsdag in Den Bosch. Volgend jaar kunnen eerstejaars Fysiotherapie een pilotversie van het digitale colleges volgen.

Het digitale college, dat bijvoorbeeld via Blackboard overal en op elk moment te bekijken is, kan op termijn een deel van de gewone ‘live’ hoorcolleges vervangen, denken de docenten. Dat geldt vooral voor die vakken waarbij veel kennis nauwelijks verandert, zoals de colleges over spieren. ‘In de uren die je daarmee op school bespaart, kun je overgebleven vragen van studenten beantwoorden en zorgen voor extra verdieping’, denken ze.

Het maken van een digitaal college kost wel veel voorbereiding. Per minuut college ben je ongeveer acht minuten kwijt aan opnames en bewerking van de beelden, zodat het maken van één college van veertig minuten meer dan vijf uur kost. ‘Na drie jaar ben je kostenneutraal’, becijfert Mutsaers. ‘Het is dus niet geschikt voor colleges van stof die snel veroudert.’

Zo duur hoeft het echter niet te zijn. Bert Frissen van het Leer- en Innovatiecentrum brengt uitkomst door op te merken dat alle faciliteiten voor het maken van films in Xplora aanwezig zijn. Daarnaast kunnen studenten van de Academie voor ICT en Media helpen bij het maken van colleges, zo geven twee docenten van die academie aan.

Wel vraagt een van de AIM-docenten zich af hoe vernieuwend het werk van hun collega’s van de AGZ werkelijk is. ‘Een mooi begin, maar nog erg conventioneel. Teleac maakt dit soort werk al jaren. Het is bijna een gewoon hoorcollege en dat heeft in het vernieuwde onderwijs juist een slechte naam. Je moet nog verder gaan. Onze studenten kunnen dit maken in de vorm van een game, ook voor andere academies.’

‘Bij Fysiotherapie kun je virtueel rondwandelen over spieren, maar andere studies zijn een stuk abstracter. Hoe werkt dit bij een studie als Accountancy of Communicatiewetenschappen?’, vraagt een docent zich af. Ook daar is het bij uitstek voor geschikt, verdedigt iemand de twee AGZ-docenten. ‘Dat soort studies werken veel met modellen die heel goed inzichtelijk te maken zijn door er een virtuele rondleiding in te geven.’

Het eerste digitale college van de Academie voor Gezondheidszorg staat onder deze link. [RS]