Klachten InterE ‘op weinig gebaseerd’

Het afgelopen half jaar hebben nauwelijks studenten geklaagd over studieboekenleverancier InterE. Die klachten zijn ‘eigenlijk op weinig gebaseerd’. Dat zegt Ad Vogels, directeur van de Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst na een gesprek tussen de directie van InterE en Avans.

Onder studenten leek flink wat onvrede te bestaan over InterE, maar dat lijkt mee te vallen. Op het online klachtensysteem van InterE bleken over het laatste halfjaar dertien klachten te zijn ingediend over meer dan zesduizend transacties. De aard ervan loopt sterk uiteen. ‘Een handjevol klachten heeft betrekking op de prijs of levertijden. De andere gaan over een loszittend bandje of een verkeerd geleverd boek’, zo zegt Vogels.

InterE bevestigde wel dat er enkele dingen kunnen misgaan bij het bestellen van boeken. Zo laat het bedrijf de inkoop van boeken afhangen van schattingen van academies over de instroom. Ook zetten docenten soms boeken op de lijst, die nog niet leverbaar zijn bij de uitgever, zo geeft Vogels aan.

Studenten kunnen problemen ondervinden als ze pas vlak voor de start van een nieuw blok of collegejaar boeken bestellen. ‘De regel is dat dat drie weken voor aanvang van een blok kan. De praktijk laat zien dat er studenten zijn die op zondag bestellen voor het college van maandag’, aldus Vogels.

Om het bestellen van boeken te vergemakkelijken, krijgen studenten die als klant van InterE geregistreerd staan een mail zodra nieuwe boeken besteld kunnen worden. Ook gaat het bedrijf twee keer per week boeken inkopen, om de voorraad beter op peil te houden.

Enige tijd geleden stak de onvrede over de officiële boekenleverancier van Avans opnieuw de kop op. Studenten meldden desgevraagd onder meer dat ze de boeken er te duur vinden, de levertijden te lang zijn en facturen soms niet kloppen. [RS]