Rode en groene stripjes scheppen duidelijkheid

‘Zet de computer een rood stripje bij de foto, dan zit er een scheurtje in de buis. Krijgt de foto een groen stripje, dan is de buis goed.’ De conclusie van de studenten Technische Informatica in Breda, Robin Rietvelt, Kevin de Jong en Carmen de Bruine is even simpel als het verhaal erachter moeilijk is.

De drie TI’ers hebben afgelopen donderdagavond de Laboratory Tube Analyser gepresenteerd, een computergestuurd systeem dat de kwaliteit van plastic laboratoriumbuizen controleert. Een opdracht van ‘een groot Belgisch chemieconcern’, is wat projectleider en docent Jan Oostindie erover wil loslaten.

Het is hopen dat alles goed gaat. ’s Middags hebben de studenten het systeem naar een gewoon klaslokaal verplaatst, terwijl ze er het afgelopen halfjaar heel nauwgezet in een laboratorium in de Lovensdijkstraat aan werkten. Bovendien zijn enkele lectoren en mensen uit het midden- en kleinbedrijf rondom Breda gekomen om het werk te bekijken.

Op een tafel voor het schoolbord staat een camera, gericht op een plastic buis. Daarop zijn met een mesje sneetjes op de buis zijn gemaakt, om extra scheuren in de hand te werken. De robotarm beweegt de camera langs de buis, terwijl die foto’s maakt. De camera stuurt de foto’s naar de computer en die maakt er digitale plaatjes van om te zien of er scheurtjes in het plastic zitten.

Het onderzoek is belangrijk, omdat de buizen gebruikt worden in laboratoria. Daar zitten ze vol agressieve stoffen als ammoniak. Toch worden ze nog met het blote oog gecontroleerd, meerdere keren per dag. Het is nauwkeurig, maar geestdodend en duur werk. Als een computer het werk zou overnemen, kunnen veel kosten bespaard worden.

Bij het onderzoek blijkt een hoop mis te kunnen gaan. De belichting moet erg nauwkeurig zijn om voor een goed resultaat te zorgen, maar niets kan al het tl-licht in het lokaal van de opstelling weghouden. Bovendien is om onduidelijke redenen ook de software ontregeld.

Uiteindelijk toveren de studenten toch een plaatje op het beeldscherm, waar een piepklein scheurtje in de buis te zien is. De studenten weten nu hoe lang het duurt voor de buis het begint te begeven. Ook weten ze waar de zwakste plek van de buis zit: waar de computer een rood streepje bij de foto zet. Meestal wel, tenminste. Rietvelt: ‘Tenzij bij alle foto’s een rood vlakje zit. Dan is de test mislukt.’ [RS]