‘UvA-panden onveilig’

Veel gebouwen van de Universiteit van Amsterdam zijn nog altijd niet brandveilig. Een samenhangend rampenplan ontbreekt.

Dat meldt universiteitsblad Folia in zijn editie van deze week. De UvA is vier jaar geleden al op de hoogte gebracht over het gebrek aan veiligheid in veel gebouwen. Op verschillende locaties zijn sindsdien afdelingen ‘bedrijfshulpverlening’ actief, maar vanwege frustraties over het uitblijven van noodzakelijke aanpassingen heeft een aantal afdelingen alle activiteiten opgeschort: ze komen alleen in actie bij een ramp.

Uit de reportage blijkt waarom: in het Oost-Indisch Huis bijvoorbeeld zijn de werkkamers van meer dan twintig medewerkers alleen bereikbaar via een steile trap en is er slechts één kamer met een vluchtroute: via een raam kan worden overgestapt naar het dakterras van de buren. De kamer is echter regelmatig afgesloten.

Onder meer het collegezalencomplex Oudemanhuispoort wacht op een nieuwe gebruiksvergunning. Die zou ‘binnen afzienbare tijd’ verleend worden, mits aan alle veiligheidseisen is voldaan. De Oudemanhuispoort is volgens zijn beheerder veilig, al zijn de colleges met een kwartier ingekort om opstoppingen in de gangen te voorkomen. De beheerder in kwestie is volgens Folia ook verantwoordelijk voor de veiligheid van het Bushuis en het Oost-Indisch Huis, maar zegt niet te weten wat daar speelt.

De centrale ondernemingsraad van de UvA eist duidelijkheid over de veiligheid van de gebouwen, maar beseft dat het achterstallige onderhoud niet van de ene op de andere dag is verholpen. ‘Dat er jaren niets is gebeurd, is voor rekening van het vorige bestuurscollege’, aldus de voorzitter. [TdO/HOP]