‘Als je de student als lui varken behandelt, wordt hij dat ‘

Onderwijsvernieuwers zijn er medeschuldig aan dat veel docenten de lol in hun vak kwijt zijn. Zij moeten echter ook de hand in eigen boezem steken. ‘Als je studenten behandelt alsof ze luie varkens zijn, dan gaan ze zich zo gedragen.’

E-learning consultant bij het Leer- en Innovatiecentrum (LIC) Rudi Clause zegt dat in Punt 12, die sinds donderdag in de bakken ligt. Clause was rechter in de zaak die het LIC tegen zichzelf aanspande. Daar wilde de Avansdienst uitzoeken of zij medeschuldig is aan het vergallen van het werkplezier van docenten.

De opkomst van het ‘managerisme’ heeft, naast voortdurende bezuinigingen, het werkplezier van veel docenten weggenomen. Clause: ‘Vroeger was het vak van docent erg persoonsgebonden. Het bestond vooral uit lessen voorbereiden, lesgeven, tentamens voorbereiden, afnemen en nakijken. Elke docent kon dat op zijn eigen manier doen. Nu dat door de komst van het managerisme steeds minder kan, verliezen docenten hun identiteit.’

Het nieuws over de rechtszaak zorgde voor enkele pittige reacties op de website van Punt. Die zijn hier te lezen. Daarnaast verscheen op http://deaanklacht.leerjehier.nl een poll naar aanleiding van de rechtszaak, van de hand van Bossche docent Marco Huysmans. De zaak werd afgelopen woensdag gehouden. Punt mocht daarbij niet aanwezig zijn. [RS]

Klik hier om het volledige interview met Rudi Clause te lezen.

Klik hier voor het document

De papieren Punt publiceert een reeks interviews met deskundigen van Avans, die vanuit hun expertise een lans breken voor het competentiegericht leren. Reageren kan, via een ingezonden brief (maximaal 400 woorden) of via het symbool met de twee poppetjes onderaan dit artikel.

Competentiegericht leren werkt alleen als ook de student zich ‘maximaal’ inzet, vindt Frans van Kalmthout, lid van de Raad van Bestuur van Avans. ‘Misschien hebben we dat de laatste jaren te weinig gezegd. Studenten hebben steeds grotere bijbanen en investeren daardoor te weinig in hun opleiding.’ Klik hier om het gehele interview met Frans van Kalmthout te lezen (het is verschenen in Punt 10).

In Punt 9 was de lector Competentiegericht opleiden en vraaggestuurd leren, Ton Bruining, aan het woord. Hij vindt dat de docent zich meer moet verdiepen in de leefwereld van studenten.
Klik hier om het gehele interview te lezen.

Avansdocent Youssef Azghari schreef over het onderwerp in zijn column in Trouw. ‘Het oude leren is iets voor de luie leerling’ is zijn stelling. Zijn artikel en de reacties daarop is te vinden op de website van Trouw en Beter Onderwijs Nederland.