‘Drie-uit-zes-eis’ geldt niet voor grensstreekstudent

Nederlandse studenten die net over de grens wonen, kunnen weer drie jaar met Nederlandse studiefinanciering aan een Belgische of Duitse universiteit studeren. Minister Plasterk heeft dat de Eerste Kamer laten weten.

De regeling is op zich niet nieuw: Nederlandse studenten uit de grensstreken en Brussel kunnen al jaren een beroep doen op Nederlandse studiefinanciering. Maar daaraan dreigde een eind te komen sinds bursalen een ‘reële band’ met Nederland moeten hebben. Want volgens een bepaling uit 2005 komen studenten alleen nog in aanmerking voor Nederlandse studiefinanciering als ze over een periode van zes jaar minimaal drie jaar in Nederland hebben gewoond. Ongeacht of ze het geld willen meenemen naar het buitenland.

Voor studenten die niet aan deze eis kunnen voldoen, dreigde financieel nadeel. Ze hebben geen reële band met Nederland, maar vaak evenmin met België en Duitsland. Die landen geven buitenlanders pas een studiebeurs als ze er vijf jaar of langer legaal verblijven.

De Eerste Kamer had Plasterk gevraagd te voorkomen dat deze groep tussen wal en schip terecht zou komen. De minister geeft daar gehoor aan en stelt studenten uit de grensstreek voor drie jaar vrij van de ‘drie-uit-zes-eis’. De minister gebruikt die periode om een structurele oplossing voor het probleem te bedenken.

Vooral het Vlaams-Brusselse hoger onderwijs is populair onder Nederlanders. Volgens cijfers van de IB-Groep volgen bijna 2700 studenten er een opleiding. De Duitse grensstreek is met ruim 150 ingeschreven Nederlandse studenten veel minder populair. Hoeveel van deze studenten in de problemen waren gekomen door de ‘drie-uit-zes-eis’ kan men bij de IB-Groep niet zeggen.

Nederlandse studenten die buiten de grensstreek wonen en niet aan de eis kunnen voldoen, hebben overigens pech. Zij kunnen een beroep doen op een studiebeurs van het land waar ze verblijven, of aan een Nederlandse instelling gaan studeren. Daarvoor krijgen ze gewoon studiefinanciering. [TdO/HOP]