Chinese delegatie op Avans: ‘zien is geloven’

Zeven Chinezen op de kunstacademie in Breda, ondanks de warmte op hun paasbest. Dat maken ze niet elke dag mee op kunstacademie St. Joost in Breda. Veel studenten kijken daarom even op als ze de groep bezoekers passeren.

Een Chinese delegatie van Nanjing University of Technology is sinds zondag te gast bij Avans. Het zevental neemt een kijkje in de keuken op de verschillende locaties van de hogeschool. Vanmiddag wordt het bezoek afgesloten met de ondertekening van een samenwerkingsverband tussen de twee instituten. Beide scholen willen zo banden met buitenlandse collega’s aanhalen.

Door de enorme groei lijkt elk land en elke organisatie zaken te willen doen in China. Dat de Chinezen hebben gekozen voor samenwerking met Avans is een kwestie van vertrouwen, zegt een lid van de delegatie. ‘We hebben al langer contact met Avans en het lijken ons eerlijke mensen. Maar zien is geloven en daarom zijn we hier.’

Op de kunstacademie krijgt de delegatie een presentatie van docent Steffen Maas over een project dat studenten van St. Joost en de Normal University Shijiazhuang deden. Communicatie, de botsingen tussen moderne en traditionele bouw en tussen private en publieke ruimte stonden in het project centraal, vertelt hij met de hulp van een tolk. Die twee botsingen doen zich door de enorme ontwikkeling van China continu voor, en communicatie is ‘een van de belangrijkste onderdelen van de studie’, volgens Maas.

De studenten bedachten een oplossing om uit die botsingen iets nieuws te creëren. Voor een enorm plein in het centrum van de stad Shijiazhuang ontwierpen ze een labyrint van moderne bankjes, waar stelletjes hun eigen privé ruimte kunnen maken. De vice-president van de universiteit uit Nanjing gaf aan verguld te zijn met zulke initiatieven. ‘Misschien moeten niet alleen kunst-, maar ook techniekstudenten dit soort projecten in de toekomst doen.’

Zelfs zonder het verhaal van Maas is het bezoek aan het voormalige klooster waar de kunstacademie huist al de moeite waard, zo vindt een lid van de delegatie. Het geeft aan dat hergebruik van oude ruimtes goed kan, denkt hij. ‘In China worden veel traditionele gebouwen afgebroken ten koste van hoge flats. Het moet bijzonder zijn hier te studeren.’ [RS]

klik
Met de hulp van een tolk (voorgrond links) krijgt de delegatie uitleg bij een studentenproject in de Chinese stad Shijiazhuang.