Nederlandse lesmethode is wennen voor Chinese studenten

‘De laatse lessen gingen echt veel beter dan de eerste. De studenten waren veel opener dan in het begin en ze lieten merken dat ze iets geleerd hadden.’ Frans Loots en Ruud Smit, docenten van de Avans School of International Studies in Breda hebben een week lesgegeven in China en daarover een weblog bijgehouden.

De docenten hebben aan de Normal University in Shijiazhuang lesgegeven om Chinese studenten bekend te maken met het ‘probleem gestuurd onderwijs’. ‘Studenten moesten zelf onderzoek doen en dingen aanpakken. In het begin is dat wennen voor ze, maar in de loop van de week werden ze steeds enthousiaster’, zegt Loots. De jonge Chinese docenten die de lessen bijwoonden, waren ook te spreken over de ‘Nederlandse’ methode.

Behalve een economische grootmacht is China ook een ondemocratische éénpartijstaat. Loots denkt dat door de invloed vanuit het westen het land langzaam verandert. ‘Het is te vergelijken met een inktvlek, als je een druppeltje laat vallen spreidt het zich verder uit. Op die manier hebben wij geprobeerd mensen het gevoel te geven dat ze op elk niveau kunnen communiceren. China blijft namelijk wel een land met een sterk standensysteem.’ De eerste resultaten waren volgens Loots wel zichtbaar. ‘In de eindrapportages waren de studenten veel vrijer met het geven van hun mening.’

‘Het feit dat ze al erg open geworden zijn, bleek wel toen een van de studentes in het openbaar aan ons vroeg of ze ons een hug mocht geven. Iedereen slaakte een kreet van “Oh, dat je dat durft te vragen”. Waarschijnlijk was het een weddenschap van de studenten onderling of ze het zou durven. Maar het was wel erg leuk te merken dat we kennelijk toch een heel goede band hadden opgebouwd met de studenten’, is te lezen op het weblog van de docenten.

De reis naar China is Loots goed bevallen. ‘Het was de eerste keer en ik droom er nu nog van. Het was geweldig.’ In september zal een delegatie van de Normal University van Shijiazhuang Avans bezoeken. De Academie voor Kunst en Vormgeving/St. Joost in Breda heeft al eerder samengewerkt met dezelfde University, waarbij de botsingen tussen moderne en traditionele bouw en tussen private en publieke ruimte centraal stonden. [AR]