Op kamers vanwege vrijheid

Jongeren gaan vooral op kamers vanwege de vrijheid die het ze geeft. Slechts vijf procent verlaat het ouderlijk huis vanwege de reistijd. Dat blijkt uit onderzoek van bemiddelaar Kamerlink.nl.

De gratis kamersite ondervroeg vijftienhonderd jongeren tussen de 15 en 26 jaar. Van alle jongeren die op kamers gaan studeert de helft aan de universiteit, 42 procent doet een hbo-opleiding en 7 procent zit op het mbo. Jongeren die na hun eerste studiejaar nog niet op kamers zitten, doen dat vaak helemaal niet meer. Ze blijven bij hun ouders wonen of gaan samenwonen.

Jongeren vinden in een studentenhuis gezelligheid het belangrijkst. Twintig procent vindt hygiëne belangrijk en vijftien procent de grootte van de kamer. Maar vier procent let erop of de kamer dichtbij school ligt, dichtbij het centrum vinden ze belangrijker.

In Tilburg, Enschede en Eindhoven vind je het makkelijkst een kamer. Kamerzoekenden doen er gemiddeld anderhalve maand over. De kamers zijn er ook het goedkoopst. In Amsterdam, Leiden en Nijmegen duurt het het langst voordat je er woonruimte hebt: 4 à 5 maanden. De duurste kamers vind je in Amsterdam, Den Haag en Utrecht. [SW]