Studenten klagen over te weinig ruimte en computers

Een gebrek aan groepsruimtes en computers. Dat zijn de belangrijkste klachten van de studenten van de Academie voor Bouw en Management (ABM) en de Academie voor Technologie en Management (ATM) in Tilburg.

‘We hebben al veel klachten verzameld’, zeggen Anne Biemans, tweedejaars Architectuur en Mark Looijen, vierdejaars Bouwtechnische bedrijfskunde, respectievelijk voorzitter en bestuurslid van Bouwlink, de studentenraad van ABM. ‘Eén van de problemen is dat je voor negen uur op school moet zijn, wil je gebruik kunnen maken van een pc. Studenten die om half tien les hebben, leggen zoveel mogelijk boeken bij de computer en locken hem in de hoop dat niemand ze uitlogt’, zegt Looijen. Omdat veel studenten thuiswonend zijn en lang moeten reizen, komen ze op dit moment minder naar school. ‘Ze hebben geen zin om de gok te nemen en er op school achter te komen dat er geen computers beschikbaar zijn. Het is overigens wel zo dat na half twee de drukte in Xplora afneemt’, zegt Biemans.

Studenten waren in de oudbouw gewend dat ze een projectlokaal deelden met een andere groep. Ze konden hun materiaal laten liggen en vier uur achter elkaar in de ruimte werken. ‘Nu mag je een ruimte niet langer dan twee uur reserveren, daarna moet je plaats maken voor een andere groep. Dat werkt niet fijn’, stelt Biemans.

Daar komt bij dat er minder ruimtes beschikbaar zijn voor het werken in groepen. In Xplora zijn vijf hokken en verspreid over het gebouw nog een paar. In vergelijking met het oude gebouw te weinig vinden de studenten. ‘Wat je nu ziet is dat mensen in lokalen gaan werken. Maar daar word je uitgestuurd als er lessen zijn. Met een groep in Xplora werken is te rumoerig en de hele dag in de kantine werken, gaat ook niet.’ Beide studenten hebben het idee dat de projecten lijden onder de huidige situatie. ‘Mensen gaan na een bespreking snel weg om thuis individueel verder te werken’, zegt Looijen.

‘Het signaal van de projectruimtes is voor mij redelijk nieuw’, reageert Peter Hollants, academiedirecteur van ABM. ‘Vanuit de veel grotere oudbouw hebben studenten nu het gevoel dat er plek tekort is, maar aan gevoelens alleen hebben we niks. Daarom zijn we deze week met metingen begonnen om per dag en per uur te kijken hoeveel mensen van de ruimtes gebruik maken.’ De metingen zullen ook in september plaatsvinden. ‘We willen ook gaan kijken naar het reserveren van projectruimtes. Zijn er studenten die reserveren, maar geen gebruik maken van de lokalen? Daar moet goed naar gekeken worden.’

De academiedirecteur overweegt daarnaast om in plaats van alleen de huidige dinsdagavond ook op donderdagavond onderwijs in te roosteren. ‘Bijvoorbeeld voor de duale studenten, wellicht dat we op die manier lucht scheppen op momenteel drukke momenten.’

Hollants heeft begrip voor het gevoel van de studenten. ‘We zijn in overleg met de Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst al voorzieningen aan het creëren voor studenten om met laptops te werken. Ik denk hierbij aan tafels en stoelen in de brede gang. De studenten van de academieraad voelen hier wel voor.’

De academiedirecteur vindt wel dat de studenten moeten beseffen dat ze in een luxe positie zitten. ‘De verhouding tussen het aantal studenten en het aantal beschikbare computers is in Tilburg gunstiger dan in Breda en Den Bosch.’ [AR]