Vogelaar blij met hulp van hogescholen

Minister Vogelaar vindt het een ‘goed idee’ dat de hogescholen willen helpen om de veertig probleemwijken om te toveren in prachtwijken. Maar op een vergoeding voor de hbo-diensten wil ze niet vooruitlopen.

Na hun afstuderen kunnen hbo’ers met de problemen in de achterstandswijken te maken krijgen, bijvoorbeeld als ze bij een gemeente of een woningbouwcorporatie gaan werken. Bovendien zijn sommige studenten zelf opgegroeid in een achterstandswijk. De hogescholen kondigden daarom vorige maand aan dat ze een bijdrage willen leveren aan de stadsverbetering.

Een stage of afstudeerproject in zo’n wijk is leerzaam en kan inderdaad helpen, zei de minister vandaag in de Utrechtse wijk Ondiep, één van de veertig achterstandswijken waar het kabinet iets aan wil doen. Meer dan dat liet ze nog niet los.

‘Maar het idee moet geen papieren tijger blijven’, waarschuwt Doekle Terpstra, voorzitter van de HBO-raad. ‘Daar hebben we ook financiële middelen voor nodig. Als we docenten, studenten en lectoren gaan inzetten, kost dat nu eenmaal iets.’

Toch ziet Terpstra de toekomst zonnig in. Zijn raad heeft al gesproken met een enthousiaste directeur-generaal van het ministerie van VROM. Ze gaan binnenkort afspraken maken over de uitvoering van de plannen.

Ook andere sectoren tonen interesse. De politie, die meer hoogopgeleiden in de gelederen wil krijgen, heeft al aangeklopt. [BB/HOP]