Rekentoets toch in examenreglement

Slechts één pabo is vergeten de rekentoets in het onderwijs- en examenreglement op te nemen, erkent de Landelijke Studenten Vakbond. De andere vijf ‘verdachten’ vermelden de toets wel degelijk, maar blinken niet uit in helderheid.

Pabo-studenten die ook na twee herkansingen de rekentoets niet halen, krijgen een negatief bindend studieadvies (BSA). Hoeveel studiepunten ze verder ook hebben vergaard, ze mogen niet meer aan hun eigen opleiding doorstuderen.

Tenminste, als dit in de onderwijs- en examenregeling (OER) staat. Anders heeft de opleiding het recht niet om de student de deur te wijzen. Deze week meldde de LSVb dat zes hogescholen de toets niet in hun OER vermeldden, maar na protest van de instellingen blijft in dat rijtje maar één hogeschool over: de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (NHL).

Maar ook die heeft zijn OER op orde, zegt een woordvoerder van de hbo-instelling: ‘De formulering mag wel wat soepeler, maar de toets staat erin.’ Overigens haalde 92 procent van alle eerstejaars NHL-pabo-studenten de rekentoets, waarmee de opleiding ver boven het landelijke gemiddelde van 75 procent geslaagden uitsteekt.

Volgens voorzitter Koen Wassink van de LSVb ontstond er verwarring over de OER omdat opleidingen vaak oude versies op hun website hebben staan of een instellings-OER naast een opleidings-OER hanteren. Bovendien staat de toets ‘vaak heel onduidelijk’ vermeld.

Zijn andere kritiek – dat veel pabo’s onvoldoende begeleiding hebben geboden, slecht communiceerden en aanvankelijk geen inzagerecht gaven – houdt hij staande. De bond heeft de opleidingen in een brief gevraagd of ze voldoende begeleiding en aandacht hebben geschonken aan rekenvaardigheid. ‘Wanneer dit niet het geval is willen wij u vragen de studenten een extra kans te bieden.’ [BB/HOP]