Design 4 All houdt succesvolle presentatie op symposium

Het seminar was een initiatief van het Bredaas Centrum Gehandicaptenbeleid  (BCG) en vond plaats op vrijdag 14 september in het Stadskantoor in Breda.
Als voorbereiding op het symposium ervoeren de studenten zelf ook hoe het is om gehandicapt te zijn. Behalve geblinddoekt een kruispunt oversteken gingen zij ook een ritje op een scootmobiel niet uit de weg. Martine: ‘Met een scootmobiel van een stoep of steile helling af is ook moeilijker dan het lijkt.’

Een dag later bezochten de studenten van Avans aangepaste woningen om te kijken welke mogelijkheden er allemaal waren. Daarna was het hard werken geblazen: voor het symposium moesten ze een presentatie in elkaar zetten.

De studenten hadden het Handboek Toegankelijkheid bestudeerd. Dit is een maatstaf voor architecten, maar ook voor lokale overheden, om gebouwen zo goed mogelijk op mensen met beperkingen aan te passen.
De Avans-studenten hadden stellingen bedacht om zo de discussie tussen medewerkers van de gemeente en de aanwezige ontwerpers op te starten. Eén van de stellingen was: Moet het Handboek van toegankelijkheid op het bureau van iedere architect liggen? Want als één ding tijdens het symposium bleek dan was het wel dat er nog te weinig nieuwe gebouwen worden aangepast.
‘Ik vond de presentatie erg goed gaan,’zegt Martine.’De discussie kwam goed op gang.’

Design 4 All is de eerste minor waarbij studenten van de Academie voor Bouw en Management uit Tilburg en Sociale Studies uit Breda samenwerken. ‘Het grensgebied tussen de zorg en welzijnsector en de bouwwereld wordt in deze minor onderzocht. Studenten werken multidisciplinair en in nauwe relatie met de praktijk aan de vormgeving van geschikte woningen en passende leefomgevingen’, meldt Ineke Heemskerk, medeontwikkelaar van het Design 4 All programma.

Ook alle aanwezigen van het symposium konden voelen wat ‘ beperkt zijn’ nu écht inhield. In drie groepen ging iedereen op pad. Eén groep ging het Stadskantoor onderzoeken op bereikbaarheid, toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid, de tweede groep ging het stadscentrum van Breda in en de derde groep bezocht de nieuwbouw op het Chassé Park
Na iedere ‘handicap’ moesten de deelnemers vragen invullen over hoe ze zich hadden gevoeld en of ze er bijvoorbeeld met een blinddoek en een geleidde stok in waren geslaagd om de weg te vinden.

‘Het was een openbaring’, zegt Jaques van Ginneken. Hij bezocht het symposium omdat hij samen met een aantal andere ouders een huis wil gaan bouwen voor hun gehandicapte kinderen. ‘We hebben ook één slechtziende in de groep. Het is nu veel duidelijker waar we op moeten letten.’ [ WvdV]