Dijkstal pleit voor salarisplafond

Bestuurders van hogescholen en universiteiten mogen niet meer verdienen dan de minister president. Dat vindt de commissie Dijkstal, die vandaag advies uitbrengt over topinkomens in de semi-publieke sector.

De commissie van de voormalige VVD-lijsttrekker scheert de semi-publieke instellingen niet over één kam. Bestuurders van de Autoriteit Financiële Markten en de Nederlandse bank zouden bijvoorbeeld een rianter salaris mogen verdienen dan Balkenende. Hetzelfde geldt voor bestuurders van ziekenhuizen en woningcorporaties.

Maar het hoger onderwijs zit kennelijk niet dicht genoeg tegen de commerciële markt aan om topsalarissen te kunnen verantwoorden. Ministers verdienen 171 duizend euro, inclusief pensioen en toeslagen, en Dijkstal ziet geen reden waarom onderwijsbestuurders daar overheen zouden moeten gaan.

De salarissen van de huidige onderwijsbestuurders kunnen niet worden teruggeschroefd. Als het kabinet het advies overneemt, zal het salarismaximum gaan gelden voor nieuwe collegeleden. Uitzonderingen zijn mogelijk, maar daarvoor moeten de instellingen toestemming vragen aan de minister van onderwijs.

Die toestemming zullen ze van minister Plasterk waarschijnlijk niet krijgen. Hij laat er geen misverstand over bestaan dat hij de salarissen van hogeschool- en universiteitsbestuurders exorbitant vindt. Zo haalde hij fel uit naar Jo Ritzen van de Universiteit Maastricht, die een enorme pensioenbijdrage kreeg. Ook de forse salarisverhoging van de Groningse collegeleden vindt hij beschamend. [BB/HOP]