Keuzegids: deeltijdopleidingen Avans doen het goed

De Nationale Studenten Enquête 2007 onderzoekt jaarlijks opleidingen in Nederland door studenten te vragen wat zij vinden van zaken als ‘studeerbaarheid’, ‘docenten’ en ‘faciliteiten’. Telkens zijn andere opleidingen aan de beurt.

Drie van de negen opleidingen die in de top 5 belanden zijn voltijdopleidingen. Management, Economie & Recht in Den Bosch maakt een sprong van de twaalfde naar de derde plaats op de ranglijst. De onderdelen ‘inhoud’, ‘samenhang’, ‘docenten’ en ‘studeerbaarheid’ krijgen relatief hoge cijfers.

Small Business & Retail Management uit Den Bosch doet het ook goed en werd vierde van vijftien beoordeelde opleidingen. Hier waardering voor de ‘samenhang’ , ‘werkvormen’ en ‘loopbaanvoorbereiding.’

Voor Communication & Multimedia Design in Breda, tweede geworden, moet het even slikken zijn. Jarenlang werd deze opleiding geafficheerd als de beste van Nederland. Maar die positie moet Breda afstaan aan Leeuwarden. Over de docenten zijn de Bredase studenten nog steeds te spreken. Die krijgen een 7,1 als cijfer. Docenten van andere CMD-opleidingen in Nederland krijgen lagere cijfers. Maar de communicatie laat in Breda te wensen over: een 5,6.

De winst zit vooral bij de deeltijdopleidingen van Avans. Er staan zes deeltijdopleidingen in de top vijf: Bedrijfseconomie Den Bosch, Bedrijfseconomie Breda, Elektrotechniek Breda, Maatschappelijk Werk & Dienstverlening Breda, Sociaal Pedagogische Hulpverlening Breda (de Bossche variant staat net een plaatsje lager, op 6) en Vormgeving Breda.

Verliezers zijn er ook. Maar die zitten vooral bij de voltijdopleidingen. Culturele & Maatschappelijke Vorming (CMV) in Den Bosch gaat van een vijfde naar een dertiende plaats op de ranglijst. CMV in Breda stijgt een beetje en staat nu boven Den Bosch in de ranglijst.
Een andere opleiding die uit de top 5 verdwijnt, is Small Business en Retail Management in Breda. De opleiding keldert zeven plaatsen en komt op de twaalfde plek te staan. Ook hier valt een onvoldoende voor communicatie.

De andere opleidingen die onderzocht werden – Fysiotherapie, Verpleegkunde, Pabo, Werktuigbouwkunde en de deeltijdopleidingen Autonome Beeldende Kunst , Pabo, Personeel & Arbeid –  stijgen of dalen een beetje, maar er zijn geen schokkende verschillen.

Overall blijkt dat de Bossche vestiging van Avans het beter heeft gedaan dan vorig jaar: vorig jaar nam Den Bosch de derde positie in, nu de tweede. Breda daarentegen daalde vijf plekken. Vorig jaar stond de school nog in de ‘bovenste helft’ op de ranglijst van grote hogescholen, nu in de ‘onderste helft’. Van de 21 grote hogescholen in Nederland, staat Avans Breda op de dertiende plaats. De positie van Tilburg (een kleine hogeschool), al jaren onderaan, verandert niet.

In november verschijnt de Keuzegids Hoger Onderwijs 2008, daarin worden alle onderzoeken verwerkt, waardoor de studenten een goed overzicht krijgen van de kwaliteit van Nederlandse opleidingen in het hoger onderwijs. Ook op www.studiekeuze123.nl kan de student deze gegevens vinden. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoekscentrum Choice. [PM]