Volgens Nieuwe Unie ’91 (NU'91) moeten er trajecten komen waarbij eerder verworven competenties een korting op de opleidingsduur geeft. Beleidsmedewerker Anja Cremers van NU’91 geeft uitleg: ‘Hiermee moeten beroepsbeoefenaren gestimuleerd worden om door te stromen. We willen trajecten ontwikkelen en starten, zodat lager gekwalificeerden in kortere tijd de vervolgopleiding kunnen doen. Ze laten daarbij zien wat ze al geleerd hebben door ervaring en cursussen.’
Verder moet de samenwerking tussen opleidingen als HBO-V en stageverlenende instellingen veel beter worden. ‘Het blijkt dat de kwaliteit van stages van invloed zijn op het behoud van de leerling in de opleiding. In het kader van het competentiegericht leren wordt het buitenschoolse leren in de praktijk een stuk belangrijker.’ In de toekomst speelt deze nieuwe manier van leren in de praktijk een grotere rol volgens haar. Daarvoor moeten leertrajecten worden ontwikkeld. ‘De docenten van de school zullen op de werkplek les en feedback moeten geven,’ stelt ze.
Docent HBO-V Robbert Gobbens ziet dat deze veranderingen al gaande zijn. 'We hebben veel deeltijdstudenten. Die komen vaak uit de praktijk of van het mbo. Tijdens een assessment testen wij hun competenties, zodat ze een traject kunnen beginnen dat nauw bij ze aansluit.' De doorstroom verbeteren en de studenten op maat trajecten laten doorlopen, is volgens hem iets waar de zorginstellingen ook steeds meer naar vragen. [EvG]
Punt. Of had jij nog wat?