De pabo zou voor mannen te vrijblijvend en weinig uitdagend zijn. Volgens haar is de studie te veel gericht op de belangstelling van de grote meerderheid vrouwelijke studenten, die het liefst met kwetsbare kinderen zouden werken.
‘Onzin’, zegt docent Mathieu van Meer aan de Bredase Pabo. Volgens hem is het vanzelfsprekend dat de ontwikkeling van het kind veel aandacht krijgt. ‘Dat is het beroep, daar gaat het om. Het is nodig erover te leren om met kinderen te kunnen werken.’ Ook eerstejaarsstudent Hein de Vooght ziet het zo. ‘Als je voor de opleiding kiest, weet je dat je je moet invoelen in kinderen. Je kunt dan dingen leuker maken voor ze en dan pikken ze meer op.’
Volgens Van Meer ligt het aan het imago van het beroep, dat het niet veel jongens trekt. ‘Mannen willen graag competitie, er zit niets concurrerends in. Ze kiezen voor een opleiding vanwege het loonstrookje. Als ze te weinig kansen op promotie of loon zien, doen ze het niet.’ Wel merkt hij dat de mannen op de verkorte opleiding langer blijven. ‘Mannen die daarvoor kiezen, maken het af en gaan ervoor. Je ziet het vak zitten of niet.’
De mannelijke pabostudenten in Breda zien wel dat de ontwikkeling van het kind een prominente rol heeft. Storend vinden ze het niet. Eerstejaarsstudenten Dennis Bakker en Hein de Vooght hebben geen problemen met de aandacht voor de ontwikkeling van het kind. ‘Persoonlijk vind ik dat interessant’, zegt Hein. Ook Dennis vindt het van belang eerst te weten hoe een kind in elkaar zit. ‘We zijn daar in het eerste blok van het eerste jaar veel mee bezig. Ik heb wel zin om te leren hoe je kennis moet overdragen in lessen, maar dat komt voor ons nog.’
De theorie gaat wel vaak over de ontwikkeling van het kind, vindt derdejaars Berry Wijnen. ‘Over bijvoorbeeld aardrijkskunde en geschiedenis doe ik weinig kennis op. Bij rekenen en taal ligt dat weer anders, maar het kind staat wel centraal’, stelt hij. Voor het opdoen van kennis zijn de studenten veelal zelf verantwoordelijk. ‘Het leukste is om aan het werk te zijn, dan zijn we echt bezig met les geven.’ [EvG]
Punt. Of had jij nog wat?