Studenten betalen vaak te veel huur

De website waarop een student de prijs-kwaliteitverhouding van zijn kamer kan meten, koppelt een vragenlijst aan het officiële puntensysteem waarmee huurders beschermd zijn tegen woekerprijzen. Wie te veel huur betaalt, wordt automatisch doorverwezen naar de benodigde bezwaarformulieren. Of ze er gebruik van maken is de vraag: tijdens de promotietour die de site onder de aandacht moest brengen, constateerde de LSVb dat veel studenten hun huisbaas niet durven aan te spreken op de huurprijs.

Voorzitter Lisa Westerveld is niet verrast over het feit dat veel studenten te veel huur betalen. Wel is ze geschrokken van de conclusie dat meer dan twintig procent van de invullers honderd tot driehonderd euro per maand te veel betaalt.

Ruim 1600 bezoekers van de website bewonen een kamer zonder eigen douche, keuken en voordeur. Ongeveer een kwart van hen betaalt maandelijks meer dan driehonderd euro kale huur. Met de servicekosten erbij zijn ze daardoor al snel de helft van hun maximale beurs kwijt aan woonlasten. Maar ook van de tweehonderd studenten die een zelfstandige woning huren, betaalt een derde te veel.

Uitwonende studenten kunnen bij de LSVb ook controleren of ze in aanmerking komen voor huursubsidie en een enquête invullen over de brandveiligheid van hun studentenhuis. Precieze  cijfers worden later bekend gemaakt, maar de bond laat alvast weten dat veel kamers onveilig zijn. [TdO/HOP]