Vliegers bouwen van satéstokjes en papier

Op de tafels liggen satéstokjes, papier, plakband en touw. De studenten zijn een vlieger aan het bouwen. Ze lijken eerder op kleuters die aan het knutselen zijn dan eerstejaars hbo-studenten die serieus aan het werk zijn. Maar achter het ‘knutselwerk’ schuilt een ontwerpmethodiek, de U-procedure. Door deze methode leren de studenten hoe ze in verschillende stappen een probleem moeten aanpakken.

Het is de bedoeling dat ze eerst het probleem in kaart brengen voordat ze naar een oplossing gaan zoeken. ‘De meeste mensen willen meteen een probleem oplossen zonder daarover van te voren na te denken. Als je eerst analyseert, kom je tot meerdere oplossingen’, zegt docent Ton Uffink.

Het is van groot belang dat toekomstige bouwkundige en civiel technici deze methode beheersen, want hun ontwerp voor een constructie moet in één keer goed zijn. ‘Als een vloer in een gebouw ligt, kun je die niet testen. In je hoofd moet je de constructie uitproberen.’

De acht studenten van groep F hebben een ontwerp gemaakt van een kruisvlieger, het meest voorkomende model. Ze zijn hem in elkaar aan het zetten. Het lijkt simpel, maar dat is het niet. Waar ligt het zwaartepunt van de vlieger en hoe zorg je ervoor dat er geen zwakke plekken in de constructie komt? Zijn alle acht satéstokjes wel nodig om een goede vlieger te maken? Het valt niet mee een antwoord te vinden op al deze vragen. Gelukkig hebben ze een vliegerexpert in de groep.

Adjie Rooijik, eerstejaarsstudent Bouwkunde, is geboren in Indonesië en daar bestaat een lange traditie van vliegeren. ‘Als kind heb ik heel veel gevliegerd. We woonden aan het strand van Bali. Daar stond altijd wel een goede wind.’ Van papier, maar ook van plastic zakjes en bamboestokjes bouwde hij heel wat vliegers. Tussen dorpen werden vliegerwedstrijden gehouden. ‘Er waren veel soorten vliegers, van kleintjes tot heel grote, die met tien man moesten worden vastgehouden.’ Sinds hij in Nederland woont, vliegert hij niet meer. ‘Nu ik studeer en een bijbaantje heb, heb ik daar geen tijd meer voor. Ik heb nu een Nederlandse hobby, inlineskaten’, lacht Adjie.

Op dinsdag 8 januari is de vliegerwedstrijd. Docenten beoordelen de vliegers dan op hoe goed ze vliegen en hoe lang ze in de lucht blijven. De wedstrijd vindt plaats op het grasveld achter Avans Hogeschool ’s-Hertogenbosch. Vorig jaar ging de wedstrijd niet door, omdat er geen wind stond. Nu maar hopen dat er een stevig briesje staat. [CB]