België en Oostenrijk mogen buitenlandse studenten weren

Slechts een gering aantal Duitsers die de loting in eigen land willen ontlopen, mag in Oostenrijk geneeskunde of tandheelkunde studeren. Hetzelfde geldt voor Fransen in België. Oostenrijk wil hooguit een kwart van zijn medische opleidingsplaatsen aan buitenlanders gunnen en België reserveert dertig procent.

Maar EU-lidstaten mogen niet discrimineren op nationaliteit en dus haalde het Europese Hof een streep door de inperking. België en Oostenrijk trokken zich daar weinig van aan, waarop de Europese Commissie een aanmaningsbrief stuurde. In hun antwoord hebben de landen aannemelijk gemaakt dat ze problemen krijgen met hun gezondheidszorg wanneer ze te veel buitenlandse studenten toelaten. De Commissie geeft beide landen nu vijf jaar uitstel. In die tijd moeten de landen aantonen dat hun maatregelen 'noodzakelijk en evenredig' zijn.

Nederland kan met soortgelijke procedures te maken krijgen. Een Nederlandse scholier omzeilt de loting voor geneeskunde als hij gemiddeld een acht of hoger voor zijn eindexamen haalt, maar een buitenlandse student moet altijd loten, ook al heeft hij alleen maar tienen op zijn eindlijst. Alle buitenlanders komen in lotingsklasse C terecht, met een kans van 46 procent. Voor buitenlandse zesjesscholieren pakt die regeling juist gunstig uit; de zwakste Nederlandse scholieren maken in lotingsklasse E slechts 23 procent kans op een plek bij geneeskunde.

Het ministerie van onderwijs bestrijdt dat Nederland discrimineert op nationaliteit. ‘Het probleem is dat buitenlandse diploma’s moeilijk vergelijkbaar zijn met de Nederlandse’, zegt een woordvoerder. ‘Daarom komen ze in een andere lotingsklasse terecht.’ [BB/HOP]