‘Die gasten van het mbo kunnen toch niks’

Een uur later, als de studenten van het Zoomvliet College in Roosendaal uitleg over het project hebben gekregen, hebben ze hun mening bijgesteld. Ze gaan motoren bouwen, van K’nex. Maar tijdens dit project gaat het niet om de mooiste of de beste motor te K’nexen, het gaat om winst maken. De scholieren worden verdeeld in groepjes van zes, die allemaal een startkapitaal krijgen. Elk groepje neemt een ander gedeelte van het bouwproces voor hun rekening.

Zo zijn er groepjes die halffabricaten maken, die ze weer verkopen aan de fabrikanten. Die zetten op hun beurt de motoren in elkaar om ze vervolgens te verkopen aan de dealers. De dealers verkopen dan weer het eindproduct aan de consument, gespeeld door docenten. Ondertussen moet ieder groepje proberen om zoveel mogelijk te verdienen. En dat is niet het enige wat ze moeten doen, elk groepje moet ook nog eens een eigen boekhouding bijhouden. Al het geld dat binnenkomt en wat er weer uitgaat, moet in de boeken terug te vinden zijn.

Sommige mbo’ers zien het project wel zitten, anderen zien er een beetje tegenop. ‘Ik dacht dat we een beetje met K’nex zouden spelen, maar we moeten een hele administratie gaan bijhouden’, fluistert een meisje tegen haar vriendin. Iemand anders vindt het wel leuk. ‘We hadden vorige week een hbo-week in Rotterdam en daar volgden we de hele week alleen college, dan is dit toch leuker.’

Het project wordt elk jaar door de economies academies in Breda (AAFM, ASIS, AMBM) voor nieuwe studenten georganiseerd. Dit is de eerste keer dat een mbo-school het programma volgt. Volgens Christian Vermeer, organisator van het spel, ziet het ernaar uit dat de week goed gaat verlopen. ‘Het programma liep ’s morgens een beetje uit maar na het middaguur waren alle kinderziektes opgelost. Ik denk dat het een leerzame week gaat worden voor de leerlingen.’

Het project heeft meerdere doelen. Vermeer: ‘Met het spel leren de scholieren hoeveel er bij het maken van een product komt kijken, ze leren waar hun sterke punten liggen én ze leren iets over het reilen en zeilen bij Avans Hogeschool. En het is ook nog eens een heel leuk spel.’

Alles wat in de echte wereld niet is toegestaan, mag tijdens het spel ook niet. Kartelvorming en prijsafspraken mogen dus niet. Als er toch onderling geheime afspraken worden gemaakt kan de ‘rijdende rechter’ ingrijpen. Ook bij zaken als leveranciers die afspraken niet nakomen, kan de rechter ingrijpen met bijvoorbeeld boetes of puntenaftrek. En net als in de echte wereld geldt er een strenge bewijslast.

Op maandagmiddag waren de scholieren nog druk bezig met het doorspreken van hun strategie en het onderhandelen over de laagste prijzen. Op dinsdag gaat ‘de beurs’ open en zullen de dealers hun motoren aan de man moeten gaan brengen. [TS]