‘Docenten moeten meer weten over elkaars onderwijs’

Een havo-docent leidt scholieren op voor zijn eindexamen en kijkt meestal niet verder. Een hbo-docent denkt dat hij wel weet wat een eerstejaars aan kennis in huis heeft. Voor de middelbare scholier zelf is de overstap naar het hbo vaak heel groot. Een groot gedeelte valt af. De helft van de scholieren haalt een diploma in de opleiding waar hij aanvankelijk voor koos.

Om de havo-docenten de mogelijkheid te geven hun scholieren beter voor te bereiden op het hbo en om de hbo-docent meer inzicht te geven in wat een eerstejaars allemaal kan, moeten ze kennismaken met elkaars onderwijsprogramma’s. Dat was de conclusie van de jaarlijkse studiedag van het netwerk VOHO (Voortgezet Onderwijs Hoger Onderwijs) West-Brabant. Hierbij waren gisteren tachtig docenten uit het voortgezet en hoger beroepsonderwijs aanwezig.

Er lopen al verschillende projecten om de aansluiting tussen havo en hbo te verbeteren, zoals meeloopdagen en het profielwerkstuk, waarbij studenten op de hogeschool aan een werkstuk bezig zijn. Maar dat kan iedere academie zelf invullen, vertelt de Feliks de Vroomen, accountmanager Aansluiting bij Avans en secretaris bij VOHO.

Het plan om docenten met elkaars scholen te laten kennismaken, moet meer structureel worden ingevuld. ‘Je kunt het laten opnemen in de Persoonlijke Ontwikkeling Plannen (POP’s) van docenten, als een persoonlijk leerdoel. Daar gaat het netwerk VOHO zich nu voor inzetten’, zegt De Vroomen.

Verschillende tips om de aansluiting te verbeteren, werden gisteren al gegeven, vertelt de accountmanager. ‘Middelbare scholen kennen geen cycli van tien weken met een tentamen aan het eind, zoals bij ons. Een student is dan al meer dan een kwart van het jaar verder, voor hij weet hoe hij het doet. Er werd bijvoorbeeld voorgesteld om tussentijdse tentamens in te voeren. Zo kun je eerstejaars de stappen begeleid laten nemen.’ [PM]