Terug naar overzicht

‘Leer hulpverleners zichzelf te zijn’

‘Als je als hulpverlener een rol speelt, dan ga je op je bek’, meende een van de aanwezigen, zelf werkzaam in een justitiële jeugdinrichting. ‘Als je toegeeft dat je iets niet weet, krijg je respect van jongeren. Ben je eerlijk, dan zullen ze proberen je te helpen.’

Het thema van de lunchbijeenkomst was ‘Begeleiden of straffen? Motiveren van jongeren in een gedwongen kader’. Frank Philippart, docent Sociale Studies, doet voor het Expertisecentrum onderzoek naar dat onderwerp. Hij vroeg de aanwezigen wat een opleiding kan doen om hulpverleners voor te bereiden op het werk dat hen te wachten staat.

In de hulpverlening wordt steeds meer gevraagd om mensen met een hbo-diploma. De mensen die als hulpverlener aan de slag gaan, zijn vaak net afgestudeerd en dus erg jong. ‘Als een 22-jarige voogd bij een gezin komt, dan kan ze de 40-jarige vader toch niet vertellen hoe hij zijn kind moet opvoeden?’, vond de hulpverlener.

Hoe studenten moeten leren meer zichzelf te zijn en sterk in hun schoenen te staan, daar hadden de aanwezigen geen pasklaar antwoord op. Een aanwezige docent bereidt studenten voor met behulp van rollenspellen. ‘Veel studenten raken in paniek, als ik tijdens een rollenspel heel heftig reageer, ook al weten ze dat het niet echt is.’

Frank Philippart onderzoekt hoe jongeren in een jeugdinrichting gemotiveerd worden voor gedragsverandering. Welke methodieken werken en welke juist niet. Een voorbeeld van een methodiek die werkt is WorkWise. Daarbij worden jongeren persoonlijk begeleid bij terugkeer in de maatschappij op het gebied van opleiding, werk en sociale contacten. Er wordt niet afgewacht tot de jongere weer terugvalt in het oude patroon van crimineel gedrag. [SW]

Meer lezen?