Verpleegkundestudenten krijgen gelijk

Twee weken geleden berichtte Punt al over de kwestie tussen studenten Verpleegkunde en de examencommissie. Het CvB oordeelde dat de studenten niet op tijd zijn geïnformeerd over de wijzigingen die de opleiding aan heeft gebracht. Omdat het lesprogramma werd veranderd toen de Onderwijs- en Examen Regeling (OER) al bekend was mochten de wijzigingen eigenlijk niet plaatsvinden. Pas in oktober werd de studenten verteld dat ze geen volledige stage konden volgen en dat ze een vervangende opdracht moesten doen.

Volgens het CvB kwamen die veranderingen inderdaad te laat. Ook vinden ze dat de examencommissie met de veranderingen de belangen van de studenten heeft geschaad. Door de wijzigingen kunnen de studenten minder inhoudelijke kennis opdoen. Volgens het CvB is er bij het afnemen van een groot aantal interviews op een gegeven moment geen sprake meer van enige inhoudelijke toegevoegde waarde.

Op deze gronden vond het College dat ze niet anders kon dan het beroep van de studenten gegrond te verklaren. De examencommissie zal, in overleg met de studenten, op zoek moeten gaan naar alternatieve oplossingen voor het probleem. [TS]

Zie verder: Verpleegkundestudenten ontevreden over wijzigingen lesprogramma