Uiteindelijk wordt het in alle Avansgebouwen zo, dat alleen de medewerkers van de betreffende afdeling met hun pasje naar binnen kunnen. Zo zijn de diensten alleen bereikbaar voor medewerkers daarvan en kunnen docenten alleen naar de AGW-plekken die voor hun academie bestemd zijn. 'In het kader van de beveiliging wil je alle deuren dicht, maar in het kader van de klantvriendelijkheid wil je ze open', verwoordt DIF-medewerker Peter de Groot. 'Het zijn keuzes die de gebruikers zelf kunnen maken, of ze de deur openzetten met een toezichthouder in de buurt die bezoekers opvangt, of dicht houden.'
Harry de Vries, docent Engels aan de Academie voor Algemeen en Financieel Management (AAFM), is voor een project één tot twee keer in de week in de ruimte van het LIC te vinden. Maar zelf kan hij niet naar binnen. Dat verbaast hem. ‘Ik moet steeds kloppen en hopen dat iemand me opmerkt.’ Het LIC staat in contact met alle academies binnen Avans, maar toegang is voorbehouden aan medewerkers van het LIC zelf. ‘Er is iets voor te zeggen dat niet iedereen overal naar binnen kan lopen, maar dit gaat mij te ver. Juist bij het LIC zou de deur open moeten staan voor alle docenten. Alleen op afspraak met elkaar praten, werkt niet zo goed als elkaar tegenkomen bij het koffiezetapparaat of in de gang.’
Ook Punt kwam voor een dichte deur te staan bij het LIC. Medewerker Adri Verhoosel fungeerde voor de gelegenheid als portier: ‘Je komt er niet zomaar in’, sprak hij met een knipoog. Hij gaf aan te begrijpen waarom de maatregel geldt. ‘Rustig werken is moeilijk hier. Als er hele groepen langskomen met rondleidingen door Xplora, is dat niet bevorderlijk. Ook vanwege de akoestiek van het gebouw, is het moeilijk geconcentreerd werken. Mensen die beneden zitten, hoor je boven praten. Steeds open moeten maken is even vervelend, maar dat went.’
Bij een andere poging was medewerker Niek van Hoof behulpzaam. ‘Het is wel vervelend om de deur open te moeten maken, maar als dat nu twee keer per dag is, valt het mee. Gebeurt het vaker, dan ga ik ergens anders zitten. Niet zo dicht bij de deur.’ Bijkomend nadeel is dat LIC-medewerkers hun pasje altijd bij zich moeten dragen. ‘Als je naar het toilet gaat, moet je er altijd aan denken. Anders kom je er zelf niet meer in. Maar alles heeft voor- en nadelen. Het is wel veiliger.’
Om makkelijker binnen te komen, werd bij het LIC gezegd dat het mogelijk is uitbreiding van de medewerkerspas te vragen bij de Diensteenheid ICT & Facilitaire Dienst (DIF). Maar dat lijkt niet de bedoeling, want De Vries was ook bij die dienst te rade gegaan. DIF had voor hem zijn medewerkerspas aangepast, maar aangezien De Vries daar geen toestemming voor kreeg van de directie van het LIC, werd de uitbreiding er weer van afgehaald. [EvG]
Punt. Of had jij nog wat?