Laatste opname van Tilburgse ‘bouwsoap’

Op de eerste verdieping van het Avansgebouw in Tilburg is het een drukte van jewelste. Het gebied rond de lift is voor de gelegenheid omgebouwd tot een tv-studio. Cameramensen en geluidstechnici lopen rond en checken hun apparatuur. Een paar studenten worden in de make-up gezet en in een aangrenzende ruimte oefenen de studenten die gaan presenteren nog een laatste keer. Dadelijk hebben ze vier minuten om hun werk van de afgelopen tien weken te presenteren voor de televisie.

Tien studenten werden twaalf weken geleden uitgekozen voor deelname aan het programma Monitor X van de regionale televisiezender TV&Co. Vijf studenten volgden de module ‘de ideale gevel’, waarbij ze een bestaand concept moesten ontwerpen. De andere vijf deden de module ‘projectontwikkeling’, waarvoor ze een concept opstelden voor een gigantische shoppingmall in Tilburg-Noord. Beide teams werden gevolgd door een presentatrice en cameraploeg van TV&Co. Afgelopen vrijdag was de laatste uitzending waarin beide teams hun werk presenteerden.

De mensen die het programma hebben gezien, weten dat de samenwerking bij het ‘ideale gevel’-team niet altijd goed ging. Nick Verbrugge, student Bouwkunde en lid van het groepje vertelt: ‘Het ging minder goed dan ik verwacht had. Het botste nogal eens.’ ‘We hadden het nadeel dat wij een bij elkaar geraapt groepje zijn, het andere groepje heeft al eerder samen projecten gedaan. Dat werkt wel in hun voordeel’, zegt Anne Biemans, ook van het ‘ideale gevel’-project en student Bouwkunde.

Het team van projectontwikkeling is inderdaad tevreden over hun samenwerking. Maurice van Nistelrooij, student Bouwtechnische Bedrijfskunde: ‘Onze samenwerking ging eigenlijk heel goed. Natuurlijk hebben we wel discussie binnen de groep gehad maar daar moet je niet bang voor zijn. Ik ben heel tevreden met het resultaat en ik zou het zo nog een keer doen, zolang ik maar bij hetzelfde groepje zit.’Ook vanuit Avans is er tevredenheid over het project. ‘Natuurlijk zijn er bij allebei de teams dingen niet goed gegaan, maar dat gebeurt ook gewoon in het echte leven’, zegt Willem Ellenbroek, docent aan de ABM. ‘We moeten natuurlijk nog evalueren, maar we zijn wel tevreden.’

Gevolgd worden door de camera’s beviel de studenten niet altijd even goed. ‘Het heeft toch effect op de manier van lesgeven. Niet alle leraren wilden de camera’s in hun les hebben’, vertelt Maurice. ‘Maar ik had er niet zoveel last van. Na verloop van tijd merkte ik hun aanwezigheid niet eens meer. Ik ben door het programma wel een paar keer herkend op straat en op het station. Maar een echte beroemdheid ben ik nog niet hoor.’

De tijdslimiet voor de uiteindelijke presentatie is vier minuten. Kunnen de studenten in die beperkte tijd hun hele project presenteren? ‘Nee, natuurlijk niet’, zegt Maurice. ‘Deze presentatie is flitsend, kort en bondig. Anders is het voor een leek niet te volgen.’ ‘Dit is puur voor televisie’, zegt ook Nick. ‘Dit is gewoon een visualisatie van onze gevel, de mooie plaatjes zeg maar. Volgende week moeten we ons rapport voor school inleveren, en daar staan dan echt alle feiten en cijfers in.’

Om half vijf beginnen dan de opnames van de finale. Het wordt duidelijk dat televisie maken in het echt niet zo flitsend is het uiteindelijke resultaat. De eerste keer dat een opname over moet worden gedaan, wordt er nog hartelijk gelachen door het publiek. Maar naar mate het later wordt, ebt het enthousiasme een beetje weg ‘Wat is het allemaal gemaakt hè’, zegt een toeschouwer tegen zijn buurvrouw, als een opname voor de derde keer over moet. Van de vijftig toeschouwers die er om vier uur stonden, zijn er tegen het einde nog zo’n 25 over. ‘Het is ook niet slim om dit op een vrijdagmiddag te houden, de meeste studenten zijn al lang en breed naar huis’ merkt een van de kandidaten op.

Dan komt het bericht dat de jury, bestaande uit Marja Kamsma, van de Raad van Bestuur, Peter Hollants, directeur van de Academie Bouw en Management en Leon van der Pluym van BAM Woningbouw eruit is. Ze lichten, zonder al te verklappen wie de winnaar is, hun besluit toe. ‘Voor ons was het verrassingselement doorslaggevend,’ legt Marja Kamsma uit. Het team van de ‘ideale gevel’ is de winnaar van Monitor X. Ondanks de soms moeizame samenwerking vindt de jury hun resultaat het beste.

Na afloop vertelt Nick over zijn presentatie: ‘In het begin was ik wel nerveus maar als je eenmaal bezig bent gaat het toch vanzelf. Onze presentatie ging gewoon goed en ik ben blij dat we hebben gewonnen. Nu ga ik nog even de kroeg in, dit mag toch wel gevierd worden.’ Bij het projectontwikkelingteam is er van verslagenheid geen sprake. ‘Natuurlijk ben je wel even teleurgesteld, maar dat is zo ook weer voorbij’, zegt Frank Winters, student Bouwtechnische Bedrijfskunde.‘Wij hebben alles vorige week al ingeleverd en we hebben een acht gekregen. Ik ben benieuwd wat het andere groepje voor eindcijfer krijgt.’

Vanavond wordt de laatste uitzending van Monitor X uitgezonden. Alle uitzendingen zijn terug te zien op de website van TV&Co. [TS]