Van Lanschot Bankiers was een van de bezoekende bedrijven. Gerard Dennissen van de bank zat met studenten aan één tafel en discussieerde met hen over ‘durven ondernemen’. ‘Als je eerst veel nadenkt, zie je altijd redenen om iets niet te doen. Je moet het soms gewoon doen. Wel moet je creatief zijn in een groeiende markt.’
Daarin ziet hij een rol weggelegd voor Avans. Bij een gastcollege viel de creativiteit van de studenten hem tegen. ‘Ze zijn jong en creatief. Maar ze durven geen risico te nemen. Ze volgen netjes de regels en ik zie ze denken: ‘het zal je maar gebeuren’. De hogeschool leert ze na te denken over hoe ze het gaan doen, maar moet ook op creativiteit oefenen en ze niet teveel begrenzen.’
Voor de minor ‘Business Management’ over bedrijfsprocessen moesten de vierdejaars een marktonderzoek doen of een seminar organiseren. Vier studenten werkten samen om een grote bijeenkomst neer te zetten. Alle andere vierdejaarsstudenten hielpen hen mee met het regelen van de catering en het opbouwen van het decor.
‘Bedrijven vinden het moeilijk om in contact te komen met studenten. Andersom geldt dat ook. We hebben studenten en bedrijven door elkaar aan één tafel gezet om te discussiëren en met elkaar in contact te komen voor stages of afstudeerprojecten’, vertelt organisator Rogier de Veer. ‘We hebben alle ondernemersverenigingen in Den Bosch aangeschreven, dat zijn ongeveer 700 bedrijven.’
Over de score van 201 aanmeldingen kon hij tevreden zijn. De gestrikte gastsprekers waren grote namen, die daar zeker bij hebben geholpen. ‘Eén van de studenten kende Jumbodirecteur Frits van Eerd. Arjen de Koning, de directeur van Paradigit, was onder de indruk van wat we organiseerden en wilde graag komen. Dat gold ook voor Edwin den Boer van BDO Business Control. Zij praten over hoe ze met de groei van hun bedrijven zijn omgegaan.’
Dankzij alle flyers en posters op Avans waren er enkele tientallen studenten op het seminar afgekomen. Ingrid Wellen, derdejaars Management, Economie & Recht in Den Bosch wil wel eens wat tips horen. ‘Ik wil me er wel eens op oriënteren, wat het is om een eigen bedrijf te hebben. Concrete plannen heb ik nog niet, maar ik leer deze middag altijd iets.’
Dat de aanwezige bedrijven het ook interessant vonden om een middagje van gedachten te wisselen over het ondernemerschap, bleek wel uit de visies die over tafel gingen. Ondernemer van het jaar 2004 Arjen de Koning trapte af met een lezing over de groei van zijn bedrijf. Als bijbaantje bouwde hij computers om. De verkoop daarvan smaakte naar meer. Twee jaar lang was hij er zeven dagen per week mee bezig. ‘Je niets afvragen, maar gewoon doen wat mogelijk is.’ Nu, tien jaar later, is het kleine bedrijfje van weleer de grootste computerproducent van Nederland. [EvG]
Punt. Of had jij nog wat?