PraeAcademie met campus voor de twijfelende student

Ook de Nederlandse Defensie Academie (NLDA) in Breda, het Stedelijk Gymnasium Breda en de Universiteit van Tilburg (UvT) doen aan het project mee. De PAN is bedoeld voor scholieren van havo en vwo die nog niet weten wat ze willen, die nog erg jong zijn, niet klaar zijn om te gaan studeren of voor scholieren die zich bewust eerst willen oriënteren op een opleiding, voordat ze een keuze maken.

Liesbeth van Poeijer is namens Avans bij PAN betrokken. ‘De tijd is er rijp voor’, meent zij. Er wordt op het moment van alles gedaan om de hoge uitval van studenten te stoppen. ‘Scholieren hebben vaak een verkeerd beeld van het beroep waarvoor ze kiezen. Wij laten ze eerst uitzoeken in welk segment ze zich het best thuis voelen en vervolgens wordt gekeken welke opleiding het beste bij hen past. Als in een trechtermodel.’ Op de PraeAcademie maken de scholieren kennis met verschillende vakgebieden, onder meer door werkstages bij bedrijven.

Tegelijkertijd leren ze in die negen maanden zelfstandig werken en hoe het is om niet meer thuis te wonen, als voorbereiding op het ‘op kamers gaan’.  Ze gaan immers intern. Waarschijnlijk wonen ze dan in groepjes van vijf. Ook een uitgebreid sportprogramma hoort bij de PAN, zoals survivalweken. ‘Daarmee wordt aan persoonlijkheidsontwikkeling gedaan’, zegt Van Poeijer.

Scholieren die op deze academie willen gaan studeren zullen wel een flinke zak geld moeten meebrengen. De kosten worden waarschijnlijk rond 20.000 euro per jaar. Als de plannen doorgaan, gaat Avans mogelijk een beurzenstelsel opzetten voor scholieren met minder draagkrachtige ouders. Hoe dat eruit moet zien, is nog niet bekend. Ook sponsoring door bedrijven is mogelijk om de kosten te drukken.

Van Poeijer beaamt dat het allemaal erg ‘Amerikaans’ klinkt, maar er zit volgens haar een ‘Nederlands sausje’ overheen. ‘Maatschappelijke betrokkenheid bevorderen, zit ook in onze aanpak, bijvoorbeeld door vrijwilligerswerk te stimuleren. Ook moeten ze leren hun eigen potje te koken.’ Werken aan persoonlijke en sociale vorming horen bij de opleiding.

Van Poeijer hoopt dat het plan in deze vorm uitgevoerd kan worden, maar er is ook een uitgeklede versie mogelijk. De PAN als summerschool. De studenten kunnen zich dan in de zomervakantie voorbereiden. De huisvesting zou er dan ook anders uitzien. ‘Omdat het leger ook meedoet, zou je kunnen denken aan een verblijf in barakken’, zegt de Avansmedewerker. De summerschool kost ongeveer 2000 euro.

Van Poeijer benadrukt dat de PAN slecht één van de plannen is binnen het project ‘de zoekende student’ uit het Meerjarenbeleidsplan 2007-2010 van Avans Hogeschool.  ‘We zijn net begonnen aan een idee om iets dergelijks als de PAN voor vier maanden alleen voor Avans te organiseren. Studenten komen dan niet intern.’ De werkgroep heeft ook een ‘keuzedriedaagse’ ontwikkeld voor twijfelende studenten. Als dit werkt, kan het ook op andere academies worden uitgevoerd. [PM]