Stiltegebied: ‘down to earth met een vleugje filosofie’

‘Het stiltegebied is absoluut niet zweverig’, zegt Warda Omrani, tweedejaarsstudent Social Work in Den Bosch. Ze wil het misverstand dat over de plek bestaat uit de weg ruimen. ‘Veel mensen denken dat het iets vaags en spiritueels is, maar het is juist heel erg down to earth met een vleugje filosofie.’ Samen met haar studiegenoot Lisa van Schie is ze sinds oktober als vrijwilliger betrokken bij het stiltegebied. Hun missie is bekendheid geven aan de plek en helpen met de opening.

Sinds een jaar heeft Avans Hogeschool ’s-Hertogenbosch een plek waar studenten en medewerkers zich kunnen terugtrekken. Elke maandag kunnen mensen er terecht om vanaf 12.17 uur tien minuten te relaxen. Mensen mogen dan een tekst, een gedicht of schilderij meenemen waarop iedereen zich kan focussen. De ruimte is op andere tijden bedoeld om gewoon rustig te zitten of te bidden.

Om de plek bekendheid te geven, moesten de studenten eerst helder hebben wat het stiltegebied moet zijn. ‘Moet het geloofsgebonden zijn? Moeten we met elke feestdag van elke religie iets doen? Met de kans dat we feestdagen van gelovigen overslaan’, zegt Warda. Dat wilden ze niet, want de ruimte moet voor iedereen zijn. Bovendien moeten ook ongelovigen zich er thuis voelen. Samen met de werkgroep werd besloten dat het stiltegebied niet religiegebonden is, maar wel met een filosofische grondslag. Die komt vooral tot uiting in de teksten die op maandag worden voorgelezen.

De studenten werken hard aan de promotie van de ruimte. Ze vertellen erover, niet alleen aan medestudenten, maar ook docenten en medewerkers van de andere opleidingen worden erop aangesproken.

Onder studenten is het stiltegebied niet cool, erkent Lisa. ‘Als je erover vertelt, vinden ze het belangrijk dat het er is, maar wel voor mensen die daar behoefte aan hebben. Ze schamen zich om er te gaan zitten.’ ‘Ze beseffen niet dat ze zelf ook behoefte kunnen hebben aan stilte’, voegt Warda toe. ‘Misschien zijn ze nog te jong. Ze hebben nog niet veel levenservaring en stress.’

Voor een filmpje dat ze voor de opening aan het maken zijn, hebben Lisa en Warda medewerkers, studenten en aankomende studenten geïnterviewd. Op de man af hebben ze gevraagd wat stilte voor hen is. ‘In eerste instantie zeggen ze dat ze daar niets over kunnen zeggen. Maar uiteindelijk hebben we met allemaal een bijzonder gesprek gehad. Iedereen heeft er wat mee.’ De aankomende studenten die Lisa en Warda hebben gesproken, vonden stilte vooral in muziek. ‘Daar zou je jongeren mee kunnen trekken.’

Voor Lisa en Warda betekent rust even stil staan en alle chaos en keuzes van het leven los te laten. ‘Door stil te zijn kun je alles van een afstand bekijken. Daardoor krijg je weer overzicht’, zegt Lisa. Ze vinden het belangrijk dat het stiltegebied er is. ‘Niet iedereen hoeft er per se naar toe. Het idee dat er een stille plek is, is fijn. Vorig jaar ging het niet zo goed met mij. Ik liep door school met behuilde ogen. Dan is het fijn dat ik naar een rustige plek kan’, zegt Lisa.

Het stiltegebied wordt donderdag 14 februari geopend met een inleiding, een gedicht en drie korte workshops met als thema’s body, mind and thought. De opening is van 15.00 tot 17.00 uur in C006, afsluitend is er een borrel in het stiltegebied in C309. Iedereen is welkom. [CB]