Studenten lossen rollatorprobleem op

Het komt niet vaak voor dat op de eerste verdieping van het Avansgebouw in Tilburg studenten rondtoeren op scootmobiels. Een aantal van hen sleutelt nog aan hun zelfgemaakte protoypes van rvs, staal of ijzer. ‘Nog even alles nalopen.’ De afgelopen maanden hebben verschillende groepjes gewerkt aan hun eigen prototype van een rollatorhouder voor op de scootmobiel. Dat heeft onder andere geresulteerd in grote ingewikkelde constructies die lijken op een sneeuwschuiver of een plantenbak. Vandaag worden ze gepresenteerd.

Van de vijftien ontwerpen hebben er uiteindelijk vier de ‘finale’ gehaald. Deze vier prototypes zijn gisteren beoordeeld door een jury bestaande uit Edward Joosten van Welzorg, een zorgstichting, Remco Slachter van Handicare, leverancier van scootmobiels en de heer Klerks. De laatste is een ervaringsdeskundige, deze man op leeftijd heeft namelijk een scootmobiel en rollator en is de persoon die het probleem onder de aandacht bracht bij docenten van de Academie voor Technologie en Management waar de opleidingen Technische Bedrijfskunde en Human Care Technology onder vallen.

De vier finalisten presenteren elk hun prototype. Daarbij valt, naast het verschil in ontwerp, ook de verschillen in kostprijs op. De rollatorhouder van de ene groep kost ongeveer 84 euro, die van een ander 500 euro. Het verschil zit hem in materiaalkeuzes en berekende winstmarge.

Als ervaringsdeskundige mag Klerks alle rollatorhouders uitproberen. Bij het ene model heeft hij meer hulp nodig dan bij het andere. De andere juryleden bekijken het proces goed en stellen vragen over de materialen en de ophanging van de houders aan de scootmobiels. Een van de groepen heeft haar/zijn prototype al getest in een verzorgingstehuis en laat hiervan filmpjes zien. ‘Maar waarom hebben jullie niet voor klitteband gekozen om de rollator vast te maken’, vraagt Klerks. Een van de studenten antwoordt dat de gekozen gordel langer meegaat. ‘Maar dat maakt voor mij niet zoveel meer uit hoor’, zegt Klerks daarop.

De jury is er na de presentaties al snel uit. Niet de ingenieuze rollatorhouder die werkt met hydrauliek of het prototype dat veelvuldig getest is door andere ouderen, maar het meest simpel uitziende type wint. Dit model is namelijk op alle verschillende scootmobiels te bevestigen, heeft maar één verstelstuk en de wijze van ophanging is voor minder validen het gemakkelijkst. Of het ontwerp ook in productie genomen zal worden, is nog maar de vraag. ‘Ik ben onder de indruk van de door jullie geleverde resultaten. Wij zijn al langer bezig met dit probleem en lopen tegen een aantal zaken aan. Zo wil je de kostprijs laag houden en een universele rollatorhouder ontwikkelen. Wat ik vandaag gehoord en gezien heb, zal ons in ieder geval verder op weg helpen’, zegt Remco Slachter van Handicare ter afsluiting van het project. [AR]