Veel belangstelling voor groene daken

De roestbruine concertzaal Mezz in het centrum van Breda is niet bepaald de plek waar je een presentatie voor ecologische daken verwacht. Het is te hopen dat de bezoekers geen hooikoorts hebben, de graslucht hangt namelijk in het hele gebouw en wordt veroorzaakt door grasmatten die op de vloer van de Mezz liggen. Voor de echte liefhebbers is er ook nog een lekker drankje; gepureerd gras. Erg gezond volgens de standhouder, maar niet iedereen durft het aan.

Studenten van de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu (ATGM) in Breda en de Academie voor Bouw en Management in Tilburg hebben het afgelopen half jaar onderzoek gedaan naar groene daken. Ze moesten vegetatiedaken toepassen op de Spoorzone, een Bredase wijk die gerenoveerd gaat worden.

Om verschillende redenen was dat een lastig proces voor de deelnemers. Zo was er de taalbarrière, een gedeelte van de studenten is namelijk Frans. ‘Het is moeilijk om over een onbekend onderwerp te praten, als je dat in een vreemde taal moet doen’, zegt Karin Perdijk, projectcoördinator ATGM daarover. De studenten communiceerden in het Engels met elkaar.

De studenten kregen carte blanche, ze mochten hun visie op groene daken in een Bredase wijk zo gek maken als ze zelf wilden. ‘Daar hadden ze duidelijk moeite mee. Ze zijn gewend dat docenten bepaalde grenzen aangeven’, vertelt Perdijk. De studenten kwamen daarom ook telkens naar de docenten toe voor meer informatie.

In de Mezz kunnen ze dan eindelijk hun zes visies presenteren. Opvallend hierin is dat alle groepen ecologie gekoppeld hebben aan gemeenschapszin. Bijna alle ontwerpen komen neer op zogenaamde gated communities, woonwijken met één in- en uitgang. Parkeergarages staan aan de rand van de wijk en dienen als geluidsscherm of worden ondergronds gebouwd. Alle ontwerpen gaan bovendien uit van autovrije zones en parken of centra waarin de bewoners samenkomen.

Niet alleen de daken zijn groen in de verschillende maquettes. Er is ook nagedacht over energievoorziening door middel van zonnepanelen en windenergie en opvang van regenwater dat gebruikt kan worden als spoelwater.

Het lijkt niet lang meer te gaan duren voor in iedere stad de daken van nieuwe en oude wijken worden beplant. Het bedrijfsleven wil wel aan de slag met vegetatiedaken, zo blijkt uit diverse lezingen. Wel moeten daarvoor diverse regels worden versoepeld door de overheid. De overheid op haar beurt heeft ook interesse. Niet voor niets zijn medewerkers van de gemeentes Breda, Enschede, Moerdijk, Eindhoven en Tilburg, maar ook van de provincie Noord-Brabant en verschillende ministeries aanwezig in de Bredase concertzaal.

De vraag waarom ecologische daken nog niet massaal worden toegepast, wordt door de diverse sprekers, afkomstig uit bedrijfsleven en overheid,  niet duidelijk beantwoord. Het beeld bestaat nog steeds dat beplante daken duurder en moeilijker zijn dan traditionele dakpannen. Goede voorlichting is nodig om dit beeld te veranderen. De Gemeente Breda heeft de intentie om groene daken te realiseren in de Spoorzone. De zes ontwerpen van de studenten zullen daarbij als inspiratie gaan dienen. [AR]