Terug naar overzicht

De portal krijgt een onvoldoende

Aan het begin van het schooljaar werd op alle Avans Hogescholen de portal in gebruik genomen. Voor de invoering van de portal moest je voor Blackboard, Osiris en je webmail apart inloggen, met het nieuwe systeem word je automatisch voor elke applicatie ingelogd. Maar al vanaf het begin was er ontevredenheid over de portal. Het systeem zou onduidelijk zijn, het zou te moeilijk zijn om portlets toe te voegen. Voor het eerst is er nu een tevredenheidsonderzoek gehouden, waaruit blijkt dat deze gevoelens bij veel studenten en medewerkers leven.

Er is niet alleen kritiek op de portal, ook Osiris, het inschrijfsysteem voor tentamens,  scoort erg slecht. Zeventig procent van de ondervraagden doet er langer dan vijf minuten over om zich in te schrijven voor een tentamen en veertig procent hiervan doet er zelfs langer dan tien minuten over.

Als je studenten vraagt naar hun ervaringen met Osiris hebben de meesten er wel iets over te zeggen. ‘Soms doe ik er een half uur over om in te schrijven voor een tentamen,’ zegt Wayu Rahayu, eerstejaars accountancy in Breda. ‘Maar dat komt omdat je alle codes moet opzoeken. Het systeem is best simpel, je moet alleen veel opzoeken.’. ‘Het oude systeem was gewoon simpeler,’ vinden Nelis Engel en Pim van Boesschaten, eerstejaars Small Business and Retail Management. ‘Eerst kon je alles gewoon aanvinken en nu moet je voor elke tentamen apart inschrijven. Dus als je zes herkansingen hebt, ben je wel even bezig met inschrijven.’

Als de studenten de handleidingen aandachtig zouden lezen, zou iedereen Osiris zonder al te veel problemen moeten kunnen gebruiken. Dat zegt ook Nicole Damen, vierdejaars Bedrijfseconomie. ‘De eerste keer dat ik moest inschrijven duurde het wel langer, maar als je de handleiding goed leest moet het geen probleem zijn. Nu doe ik er nog maar een paar minuten om me in te schrijven. Hetzelfde met de portlets, je moet alleen de handleiding aandachtig lezen.’

Uit het tevredenheidsonderzoek komt naar voren dat het huidige informatieboekje over de portal nodig aangepast moet worden. 92 procent van de ondervraagden vindt dat het informatieboekje geen duidelijkheid heeft geschept over de portal. En datzelfde aantal vindt dat er onvoldoende voorbereiding vooraf is gegaan aan de invoering van de portal.

De kritiek op de portal is niet nieuw, ook niet bij de mensen die verantwoordelijk zijn voor de portal. Mariska Musch-de Pont, hoofdredacteur van de portal: ‘Het inrichten is inderdaad niet intuïtief, maar vraagt een gebruiksaanwijzing. Ik heb de afgelopen maanden regelmatig mensen op weg geholpen en na een paar minuten kon iedereen zelf aan de slag. Wij zijn nu aan het bekijken hoe we deze hulp voor de grote groep kunnen realiseren.’

De conclusie die de MER-studenten, Jesper Masseurs, Ruben Hopmans en Manon van der Heijden, uit hun onderzoek trekken is dat de portal wel werkt, maar hij is te moeilijk, te onoverzichtelijk en te omslachtig. Ook schort de informatievoorziening op teveel punten. Maar als je de handleidingen aandachtig hebt gelezen zou het werken met de portal geen probleem mogen zijn. De vraag is alleen of het nodig is om je te moeten verdiepen in een systeem dat studenten zou moeten helpen bij hun studie. [TS]

Punt. Of had jij nog wat?

Meer lezen?