Kopen is ook een optie

Het is leeg in de collegezaal aan de Professor Cobbenhagenlaan in Tilburg. Buiten de organiserende studenten van de Academie voor Bouw en Management hebben acht man de moeite genomen om op te komen dagen. De opkomst valt tegen, zegt ook Rob van den Akker, één van de vijf studenten die het symposium Betaalbaar wonen in Tilburg hebben georganiseerd. ‘We hadden toch wel op een man of dertig gehoopt, dan valt dit wel een beetje tegen. Het tijdstip is een beetje ongelukkig, de meeste studenten zijn toch liever ergens anders op vrijdagmiddag.’

De middag begint met een korte introductie over de woonsituatie voor Tilburgse studenten. In 2010 zullen er 3300 ‘wooneenheden’ te weinig zijn. De gemeente Tilburg is volgens eigen schattingen in staat om slechts 1900 eenheden te realiseren. Dus zijn er nog steeds 1400 kamers te weinig. De gemeente hoopt deze te realiseren door stimulatie van het bedrijfsleven. Eén van de bedrijven die in dat gat springt is Koopstudio.

Het idee achter Koopstudio is vrij simpel. Het bedrijf koopt in verschillende steden panden, die worden verbouwd en opgedeeld in verschillende studio’s. Als student of starter verdien je over het algemeen niet genoeg om zelf een studio te kopen, dus daar heeft Koopstudio iets op gevonden. Met een aantal banken is een regeling getroffen. Zolang je ouders garant voor je willen staan, kan je zelf een hypotheek aanvragen. Althans, als je ouders genoeg verdienen.

Het concept werd uitgelegd door Wilfred Handgraaf van Koopstudio. Met behulp van een Powerpointpresentatie werd de studenten duidelijk gemaakt hoe Koopstudio in elkaar steekt. Hierna is er ruimte voor vragen en discussie. Na een wat aarzelend begin komt er een aardige discussie op gang. De aanwezige studenten zijn in elk geval goed op de hoogte van wat er allemaal komt kijken bij het kopen van een studio, zo blijkt wel uit de vragen.

In de pauze vertelt Maikel Baten, vierdejaars Bouwtechnische Bedrijfskunde, wat hij van Koopstudio vindt. ‘Het lijkt me een aardig concept voor studenten. Voor starters niet echt, de studio’s vind ik nogal klein. Ik zou zelf geen studio gaan kopen, ik heb ervoor gekozen om thuis te blijven wonen.’ Maikel heeft eerder een vergelijkbaar symposium medegeorganiseerd. Over de opkomst van vandaag is hij niet te spreken. ‘Die jongens hebben er veel tijd in gestoken, de sprekers komen van weet ik hoever en dan zijn er maar een paar studenten. Dat is gewoon jammer.’

Na de pauze is het woord aan Jeroen Kniep van Quarz. Dat bedrijf regelt de financiering voor Koopstudio. Kniep heeft geen flitsende Powerpoint nodig, met het whiteboard en een rode marker als hulpmiddelen vertelt hij zijn verhaal. Hij legt uit hoe de hypotheek in elkaar steekt en wat het allemaal kost. Hoe mooi en overtuigend zijn verhaal ook is, niemand in de collegezaal lijkt nu al iets te willen gaan kopen.

Wanneer er wordt gevraagd wie er nog thuis wonen, steekt het overgrote deel zijn hand omhoog. De meeste studenten hier zijn druk bezig met afstuderen, dus heeft het niet veel zin om nu nog op kamers te gaan. En als ze afgestudeerd zijn zullen ze waarschijnlijk toch geen studio kopen, zegt ook Rob van den Akker. ‘Ik denk dat de meeste jongens hier toch wel hun eigen huis willen bouwen. Daar studeer je toch Bouwkunde voor.’ [TS]