‘Blackboard heeft er een dag uitgelegen, dat hoorden we ook van studiegenootjes in de klas’, zeggen meerdere groepjes studenten in Xplora Breda. Dat er iets veranderd is, hebben de meesten nog niet ontdekt: ‘Is er iets veranderd dan?’
Dat kan kloppen volgens Bert Frissen van het Leer- en Innovatiecentrum. ‘Er is betrekkelijk weinig veranderd voor studenten.’ Er zijn vooral aanpassingen gedaan onder de motorkap. ‘Vergelijk het met een laptop waar je een nieuw Microsoft Office pakket opzet. Dezelfde computer, nieuwere versie’, zegt Frissen. Het systeem zou nu merkbaar sneller zijn en het geheel werkt stabieler, zodat er ‘minder hikjes’ zijn in het gebruik. ‘Een aantal nieuwe mogelijkheden is nog even geparkeerd omdat we die gefaseerd willen vrijgeven. ‘
Vernieuwd is bijvoorbeeld het discussionboard. De opzet is veranderd, waardoor er hier en daar minder geklikt hoeft te worden. Voor docenten is de manier van toetsing veranderd. Zij kunnen gevarieerdere toetsvragen samenstellen. Zodat ze genuanceerder en gerichter kunnen nagaan of studenten geleerd hebben wat ze zouden moeten leren.
In het algemeen vinden studenten Blackboard rommelig en verwarrend. ‘Er is geen touw aan vast te knopen’, zegt een groepje tweedejaars Pabostudenten. Zo staan er documenten door elkaar en het menubalkje Courses is ‘hels en onoverzichtelijk’.
Natuurlijk kan het dat er dingen verkeerd gaan, reageert Bert Leene, applicatiespecialist van Blackboard. Het ligt alleen niet zozeer bij de upgrade. Inhoudelijke klachten over Courses liggen bij de academies zelf. ‘Onderwijsmateriaal wordt beschikbaar gesteld door de academies, wij zorgen voor de back-ups en het onderhoud’, aldus Leene.
Avans heeft er bewust voor gekozen om de nieuwe versie er net zo uit te laten zien als de oude versie. ‘Om zo min mogelijk overlast te veroorzaken voor de studenten’, zegt Leene. ‘Misschien dat de veranderingen daarom ook niet opvallen.’ [KvG]
Punt. Of had jij nog wat?