Ludieke rondleiding en Wii populair op Avans familiedag

Betty introduceert zichzelf in de serre, als een ‘grote rode vlek die beweegt’. Een groepje medewerkers en hun aanhang, lopen achter Betty aan naar de spil van het bedrijf. Het epicentrum, waar hoofdconciërge Peter Faber (geen familie van…) zijn taak als Big Brother zeer serieus neemt. Betty verzekert de partners dan ook, dat er geen mogelijkheid is voor buitenechtelijke relaties, want Big Brother Peter zit er met zijn neus boven op. Overigens heeft de school ‘subsidie op Peter’, leert Betty de groep.

De ludieke rondleiding van Betty is een van de activiteiten op de Avans familiedag. Er is veel belangstelling voor.

Betty’s groepje gaat in hoog tempo door het hele gebouw. Ze geeft familie en partners een kijkje achter de schermen. Zo komen zij te weten dat op de zwart-witgeblokte wand in zone F 'gedamd, geschaakt of boter kaas en eieren gespeeld wordt met de buurman, wanneer de verveling toeslaat.'

Buiten bij de ingang staat de bungeejumper. Het bordje betreden op eigen risico schrikt Yara, dochter van beleidsmedewerker Wil Kwinten, in het geheel niet af. Met haar tien jaar maakt ze volleerde salto’s. Later is ze ook in het internetcafé. ‘Ik vind het erg leuk hier, al die spelletjes.’ Ook mams is verheugd. ‘Leuk zo’n dagje uit. We zouden maar even gaan, maar we zijn de hele dag wel zoet.’ Vooral de Wii is een populaire attractie voor de kinderen. ‘Gaaf, vooral tennis en schieten’, roepen de meeste kids.

‘Ontbloot de borst van het slachtoffer. Open de elektrodeverpakking en trek de elektrode eruit. Plaats de elektrode op de borst van de patiënt, zoals aangegeven op de verpakking.’ Iedere leek kan reanimeren met de AED trainer. Het is een koffer met instructies, zodat je niet verlamt van paniek en helemaal niets doet, legt de instructeur uit. Het een van de nieuwste snufjes op het gebied van reanimeren. In deze workshop leren Verpleegkundestudenten de bezoekers ook hoe je bloed prikt en bloeddruk meet.

Ursula de Ruijter heeft een goede bloeddruk: 110 boven 70. Haar dochter, Cyndra de Ruijter heeft dit dagje georganiseerd. Ze vindt het een succes en goed geregeld. Moeders heeft nog wel iets aan te merken: ‘de kinderen konden bij het eierkoeken versieren niet eens zien wat er in de bakjes zat. Plasticbakjes voor kinderen die net met hun snoet boven tafel uitkomen, is niet zo handig. Volgende keer doorzichtige bakjes, adviseert ze haar dochter.’

Pepijn versiert met zijn grote halfbroer Pim een eierkoek met slagroom en hagelslag. Wat hij hierna gaat doen, vindt hij met zijn vier jaar ‘een goede vraag.’ Alles is leuk: zo hadden ze bij het circus achter het gordijn gedaan alsof het circusfeest niet gevierd werd, volgens de jongste spruit van docent Jan van Elzakker.

Naast eierkoek versieren, kunnen de kinderen maskers maken, knutselen en geschminkt worden. De kinderafdeling wordt geheel verzorgd door pabostudenten. Er huppelen vooral veel prinsesjes en de tijgers rond. Volgens de pabostudenten die het geheel verzorgen, verloopt alles volgens plan.

Het Avans Dictee is niet zo up to date, ontdekt Kees Michielsen, docent Fysiotherapie. Het woord geüpdateted is verkeerd geschreven (moet zijn geüpdatet). De eerste prijs is voor Han van Osch. Hij heeft tien fouten. De projectmanager van de Academie voor Technologie en Management won eerder ook al het dictee van BN/de Stem. ‘De Nederlandse taal is mijn hobby. Maar ook ik ben bij geüpdatetet de mist in gegaan.’

De veertienjarige zoon van communictiemedewerker Patricia van Donzel, Joep, scoort hoge ogen bij de tweede keer dat het dictee wordt voorgelezen. Hij heeft zeventien fouten, eentje meer dan de winnaar.

In de serre heeft organisator Sacha Derks op het laatste moment een fotowand gemaakt. Daar kan iedereen ter plekke een foto laten maken, die meteen opgehangen wordt. Dit zorgde onverwacht voor leuke reacties: ‘Oh, zijn die er ook!’. Zo groeide de foto wand uit tot een ware Meet & Greet. [KvG]