‘Spectaculaire’ kunstacademie aan voorkant Avansgebouw

Avans is al vijf jaar bezig met het vinden van een nieuw onderkomen voor de kunstacademie in Den Bosch. Verschillende opties zijn de revue gepasseerd. ‘Voor een locatie is gekeken in het centrum of op het plein naast het hoofdgebouw. Dat is om diverse redenen niet gelukt. Besloten is nu op eigen terrein te bouwen. De plek aan de voorkant van het gebouw, vindt de directie belangrijk. Dan zie je het beter en het moet uitstraling hebben. De academie wordt als gebouw zo beter gepositioneerd’, stelde Paul Veroude, lid van de adviesgroep in de raad. ‘Het moet er spectaculair uitzien’, voegde hij eraan toe.

De uitgangspunten van de bouw zijn gisteren besproken in de Avans Hogeschool Medezeggenschapsraad (AMR). De bedoeling is dat de nieuwe kunstacademie los komt te staan van het Avansgebouw en dat wordt gebouwd bovenop de techniekhal. De kunstacademie krijgt een oppervlakte van 7.000 vierkante meter. Het huidige gebouw beslaat 10.000 vierkante meter. ‘Het wordt iets kleiner dan de kunstacademie in Breda, maar vergelijkbaar met andere kunstacademies in het land. Als we de computerruimtes en mediatheek bij elkaar voegen, is dat te doen’, meent Veroude.

Bouwen in de tuin van het Avansgebouw was ook een optie. ‘Tussen het groen zorgt ook voor een mooi plaatje. Maar de directie wil het aan de voorkant, ook al is er nog geen onderzoek of situatieschets geweest naar de beste locatie.’ Verschillende architecten ontwikkelen nu een plan voor het gebouw. Volgens de AMR kan daarna pas een keuze worden gemaakt. ‘Er moet een architectonische visie voor handen zijn, als je een keuze gaat maken’, zei Feliks de Vroomen. Veroude: ‘Als die visies allemaal naast elkaar liggen, krijgen we een duidelijk beeld en kan er een keuze worden gemaakt. We moeten niet vooraf al zeggen: dat willen wij.’

Het plan hangt samen met de overige uitbreiding van Avans. Met de kunstacademie aan de voorkant, kunnen de vleugels van de oudbouw richting de tuin uitbreiden. De AMR vond daarom dat het opgestelde programma van eisen afgeleid moet zijn van een lange termijn visie. Die is te veel afwezig, volgens de raad. ‘Eerst was er de verbouwing van Xplora, nu komt dit eraan en er bestaat een kans dat over een tijdje dit weer te klein is. Wat je nu doet, staat misschien later in de weg als je nog meer wilt bijbouwen. Het hele plan drijft erop hoeveel Avans wil groeien’, vond De Vroomen.

Het programma van eisen kreeg daarom nog geen instemming van de raad. Daar durft de raad pas aan, als duidelijk onderbouwd is welk aantal studenten Avans de komende tien jaar verwacht. Eind mei moet duidelijk worden hoe het gebouw eruit gaat zien en voor welk ontwerp Avans kiest. In 2012 moeten de nieuwbouw en verbouwingen klaar zijn. [EvG]