Studenten vinden Xplora te druk

De vierhonderd snelle computers, studieruimten en stilteruimtes zijn verre van ideaal volgens de studenten. Xplora, waar het ontwikkelen van competenties centraal behoort te staan, geeft hun niet de kans om hier rustig aan te werken.

Volgens een medewerker van de studentenservicebalie werken er gemiddeld vijftienhonderd studenten in Xplora. Vooral dinsdag en donderdag zijn piekdagen. Tussen tien en drie is het spits in Xplora. Veel studenten zijn dan in het gebouw en de luxe ‘nieuwe leeromgeving’ kan het aantal studenten dan niet dragen. Na drie uur kunnen studenten wel aan de bak. Er kan ook op zaterdag gestudeerd worden. Dan is er wel rust te vinden.

Studenten betitelen Xplora als een ‘ramp’. Ze storen zich aan het lawaai. Er wordt gebeld, gelachen en muziek gedraaid. ‘Dan wil je een keer serieus gaan studeren, moet je nog een half uur zoeken naar een plekje.’ Als er al plek is. Zelfs in de ruimtes die ervoor bestemd zijn ‘word je nog gestoord’. Bovendien is het ‘vechten om een computer’, zeggen de studenten.

De medewerkers van de servicebalie houden het wel in de smiezen. ‘We spreken studenten aan op hun gedrag als ze teveel bellen of als er (hard) muziek wordt gedraaid. Het gebrek aan ruimte is niet echt op te lossen. En de overlast ook niet. We zijn geen klassieke bibliotheek, waar het muisstil is. Daar willen we ook niet naar toe terug. Dat is niet van deze tijd.’

De klachten zijn niet onbekend. Over alle drie de locaties verspreid hebben meerdere studenten geklaagd. Vorig jaar is er een gebruikersonderzoek van Xplora in Den Bosch gehouden. Hieruit bleek dat studenten het te druk vinden en dat er te weinig pc’s staan. In Tilburg is vorig jaar een handtekeningenactie georganiseerd voor dezelfde klachten.

Er is inmiddels geld vrijgemaakt voor meer computers, weet een medewerker van de servicebalie te vertellen. ‘De klachten over het gebrek aan computers geven wij aan de Diensteenheid ICT en Facilitaire dienst door. Wij kunnen ook alleen via officiële wegen met de klachten aan de slag. Hoe meer klachten van studenten, hoe meer kans op resultaat.’ [KvG]