Verhalen van veteranen

In Den Bosch worden de oud-medewerkers op woensdag 5 maart verwelkomd door hun ‘reisleider’ voor de dag Syb Lensink van de Dienst Marketing Communicatie en Studentzaken.

Na de rondleiding in Den Bosch vertrekt de bus richting Tilburg, waar de groep aan kan schuiven voor een lunch. Voorzitter van de Raad van Bestuur, Harry Koopman, verwelkomt de ‘veteranen’. Fris en opgeladen horen de oud-medewerkers daarna over het nieuwe onderwijs, krijgen ze de nieuwste snufjes in het gebouw te zien en is er tijd om vragen te stellen aan de begeleiders. Daarna rijdt de bus door naar Breda voor de laatste rondleiding en het naborrelen in het Grand Café.

Technisch gezien is er het een en ander veranderd, volgens oud-docent Ad Gulickx, 43 jaar geleden begon hij zijn carrière als leraar van de pabo in Den Bosch. ‘Vooral de computer is erg belangrijk tegenwoordig.’ De oud-medewerkers zijn wat dat betreft zeer onder de indruk van Xplora.

Door de gangen van de derde verdieping in Breda lopend, stuiten ze op een leeg leslokaal. ‘Vroeger vertelden wij onze ouders dat we bijles hadden, als we na moesten blijven. Dan werd je zogenaamd slimmer in de nablijfklas’, vertelt Gulickx.

Bij de AGW-plekken van docenten aangekomen geeft John Ouddijk een terugblik op hoe het werk als docent was. ‘Een goede leraar keek tussen de kalkoen en het vuurwerk zijn toetsen na. Wij hadden nooit vakantie’. Een andere oud-docent vertelt dat zij juist altijd zaten te kaarten. Een huidige docent – druk typend vanachter haar computer –  zegt dat zij tegenwoordig ‘slechts proberen te overleven’.

De groep mist de ouderwetse schoolborden in elk klaslokaal. ‘Whiteboards en projectieschermen zijn toch heel wat anders dan krijtjes’, zegt er een.

Natuurlijk kwamen er tijdens de rondleidingen uitgebreide analyses voorbij over het huidige lessysteem. De oud-medewerkers zijn het erover eens dat studenten beter af zijn met de zelfstandigheid die ze nu krijgen door ‘het nieuwe leren’. Toch zou geen van allen op deze manier willen lesgeven. [KvG]