Duurzaamheid levert geld op

‘Duurzaam integreren in het gehele bedrijfsproces wordt gezien als iets wat veel tijd en geld kost. Dat is niet zo, het levert juist geld op’, probeert Marieke den Nijs, medewerkster van de Enviu, de studenten mee te geven.

‘Duurzame ondernemers zien vaak een kans waar anderen problemen zien’, zegt zij. Een voorbeeld hiervan is Uspecs, een bedrijf dat een bril produceert die iedereen kan gebruiken omdat de sterkte instelbaar is. ‘Deze bril is een massaproduct, dus goedkoop en wordt verkocht in ontwikkelingslanden.’ Een ander voorbeeld dat Den Nijs geeft is een onderneming die in Braziliaanse sloppenwijken tassen laat maken van de lipjes van frisdrankblikjes. Enviu faciliteert dergelijke ondernemingen. Via projecten op hogescholen en universiteiten probeert de organisatie studenten iets bij te brengen over duurzaamheid.

Derde- en vierdejaars SBRM-studenten hebben in groepen bestaande ondernemingen onder de loep genomen. Daarbij is onder andere gekeken naar nieuwe kansen op de markt, wat de onderneming aan duurzaamheid doet en wat de ondernemer nog meer zou kunnen doen op dat gebied.

‘Het duurzaamheidsaspect is bij jullie allemaal wel erg in de marge gedrukt’, oordeelt de jury, bestaande uit Floris Venneman en Sarah Steendam, twee jonge ondernemers. ‘Een bedrijf is niet duurzaam omdat het iets met mensen doet.’ De jury vindt dat alle studenten op dit punt kansen hebben laten liggen. Vanwege hun strakke presentatie, met goed gebruik van powerpoint, wint uiteindelijk de groep studenten die een strategisch rapport heeft geschreven over het bedrijf Koffiemax. Zij krijgen een abonnement op het tijdschrift Goodies. [AR]