Duurzame opening Tilburg

‘Duurzaamheid gaat eigenlijk over eeuwigheidswaarde’, zegt Joost Ector, architect van de nieuwbouw. In die context spreekt hij de hoop uit dat het gebouw duurzaam is. ‘Dat zou betekenen dat het voor eeuwig blijft staan.’ Al is de architect ook realistisch. ‘Als we bouwen voor de eeuwigheid, hebben we over honderd jaar geen architectonische opdracht meer.’

Duurzaamheid is het centrale thema van de opening. Zo spreekt Harry Koopman, voorzitter van de Raad van Bestuur van Avans, over de duurzame samenwerking van de hogeschool met de gemeente Tilburg en de samenwerking tussen Avans en de Chinese Nanjing University of Technology onder andere op het gebied van duurzaam bouwen.

Burgemeester Ruud Vreeman van Tilburg heeft het over duurzaamheid in een bredere context. ‘Het is meer dan een ecologisch vraagstuk, het gaat eigenlijk over voorraden op de juiste wijze benutten. Dat kan op economisch, sociaal en ecologisch vlak.’ Volgens de burgemeester zijn juist de controversiële, onderscheidende dingen het duurzaamst. ‘Parijzenaren wilden in het begin de Eiffeltoren niet in hun stad hebben.’

Vreeman haalt daarbij een aantal Tilburgse initiatieven aan die de stad moet onderscheiden van soortgelijke steden, zoals het kunstwerk van het draaiende huis op de Hasseltserotonde en de mogelijke komst van een grote shopping mall.

‘Avans en dit gebouw passen perfect in Tilburg. Technisch onderwijs is erg belangrijk voor deze stad en Avans draagt bij aan het toekomstbeeld van Tilburg als een unieke, spannende middelgrote stad’, zegt Vreeman.

Met behulp van een tolk sprak Qiao Xu, vice-president van de Nanjing University of Technology zijn waardering uit over de goede relatie tussen Avans en zijn eigen instelling. Hij wil die samenwerking in de komende jaren ook verder uitbreiden.

Met een voorstelling van twee spectaculaire Chinese Draken en een ceremoniële handeling van Vreeman en Xu is de officiële opening daarna een feit. [AR]