Terug naar overzicht

‘Hoe moet Sjonnie nou studeren?’

Woensdag 23 april verschijnen alle derdejaarsstudenten Personeel en Arbeid (P&A) in dresscode gekleed in Den Bosch. Ze kruipen een dagje in de huid van een assessmentpsycholoog. Een assessmentpsycholoog wordt ingeschakeld om (potentiële) werknemers te testen of ze geschikt zijn. Met behulp van rollenspellen, persoonlijkheidstesten en interviews stellen ze de competenties van de kandidaat vast. Marco van Aarle begeleidt de studenten namens Kenhardt Human Profit, een bedrijf dat hierin gespecialiseerd is. 

Marco zelf kruipt in de huid van Tom Wildvank. De studenten moeten hem met alle aangereikte middelen testen en een rapport over hem schrijven. Linda opent het dossier en bestudeert de persoonlijkheidstest. ‘Het ziet er naar uit dat Tom niet graag contact heeft met anderen. Hij vindt vooral zichzelf en zijn eigen mening belangrijk. Hij neemt niet snel van iemand anders iets aan.’ Floortje haakt in en zegt: ‘Hij is emotioneel labiel.’

Floortje krijgt het via het rollenspel voor elkaar om de competentie inlevingsvermogen bij Tom op te roepen. ‘Hoe moet Sjonnie nu studeren?’, vraagt ze smeken. Het doet Tom bezwijken. Het rapport dat de studenten na deze dag schrijven, wordt samengesteld op basis van de verworven kennis. Ook de theorie ontbreekt niet, op een speelse manier.

Van Aarle laat de studenten een filmpje zien van een groepje ballende jongeren. Hij vraagt ze te focussen op hoe vaak de bal gevangen wordt. Na afloop roepen de studenten verschillende cijfers door elkaar. ‘Ik ken dit filmpje al’, roept een jongen. ‘Het gaat om de aap.’ Slechts vijf studenten snappen waar de jongen het over heeft. Gedurende het filmpje liep er een aap door de ballende groep. Bijna niemand zag het. ‘Klopt’ zegt Marco. ‘Je ziet de aap niet, omdat je ergens op focust. Bij een klant kan dit funest zijn. Als je vooraf hebt gehoord dat een kandidaat aardig is, ga je je daarop richten. Daar trek je ook conclusies naar. Objectiviteit is geboden om een goed beeld te vormen’, legt de begeleider uit.

Ook oefenden de studenten met interviewtechnieken. Een must volgens Charissa Freese , docent aan de opleiding. ‘Studenten krijgen later veel met interviews te maken.’ Deze dag is georganiseerd om hen van de praktijk te laten proeven. P&A’ers kunnen dan weliswaar zelf geen assessmentpsycholoog worden, ze zullen er later wel mee te maken krijgen. In het bedrijfsleven wordt steeds vaker gebruik gemaakt van tests, legt de docent uit. ‘Ze zijn na deze dag in staat om vast te stellen of een assessment goed of slecht is. Wie weet gaan ze zelf nog wel eens door die molen, om ergens aangenomen te worden.’ [KvG]

Meer lezen?