De LSVb wil terug naar de situatie tussen 1991 en 1994, toen studenten de hele week met bus en trein konden reizen. Daarna werd de kaart uit kostenoverwegingen opgedeeld in een week- en een weekendkaart: wie voor een weekkaart koos, kan sindsdien tussen maandagochtend en vrijdagavond gratis reizen, in het weekend geldt de ov-kaart als kortingskaart. Voor een weekendkaart geldt het omgekeerde.
Volgens het ministerie zou herinvoering van de ongedeelde ov-kaart honderd miljoen euro per jaar extra kosten. Maar de bond wijst op enkele ongewenste effecten van de gedeelde kaart. Zo zorgen studenten die gratis willen reizen op maandag en vrijdag voor extra drukke spitsuren in de trein. Daarnaast zou de scheiding tot dure bureaucratische rompslomp leiden: studenten moeten voor één kaart kiezen, maar voor iedere student worden beide kaarten aangemaakt. En er is een grotere administratie voor nodig.
Ook het aantal feestdagen waarop de ov-kaart niet geldt moet worden teruggebracht: op Bevrijdingsdag en Goede Vrijdag moeten studenten gewoon vrij kunnen reizen, vindt de LSVb. Studenten moeten op deze dagen vaak college volgen of stagelopen. Onlangs kon de bond op dit punt succes boeken: de NS besloot studenten tijdens de afgelopen Goede Vrijdag niet te beboeten als ze geen kaartje bij zich hadden.
In totaal maken ongeveer 570.000 studenten gebruik van de ov-kaart. [TdO/HOP]
Punt. Of had jij nog wat?