Opvallende ontwerpen nieuwbouw Den Bosch

De selectiecommissie, die de keuze maakt voor een architectenbureau, wilde dat de vier presentaties voor heel Avans zichtbaar waren. Zo zat de collegezaal vol met vooral studenten Vormgeving van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost in Breda en was de presentatie te volgen met een uitzending via internet.

De architecten hadden hun visies al vertaald in ontwerpen en maquettes. Het definitieve ontwerp volgt pas in begin 2009. In 2011 moet de bouw opgeleverd zijn. Het jaar erop, in 2012, bestaat de hogeschool in Den Bosch tweehonderd jaar en voor dat jubileum zou alles klaar moeten zijn.

De nieuwbouw mag wat hoger worden dan het huidige Avansgebouw en daar gingen de architecten gretig mee aan de slag. In alle plannen reikt de nieuwe kunstacademie met drie verdiepingen tot een hoogte van twintig meter. Het gebouw komt bovenop de techniekhal. Hier is een bepaalde constructie voor nodig, want de hal alleen kan dat gewicht niet dragen. Voor deze constructie is een groot deel van het budget gereserveerd.

Architect Rudy Uytenhaak beet het spits af. Hij wil met hout een natuurlijke sfeer creëren die tussen de inrichting van het hoofdgebouw en de open ruimte van de huidige kunstacademie in zit. ‘Je gebruikt er alle muren en vloeren.’ Hij dacht aan een gebouw dat bestaat uit speelse lagen. Het meest opvallend is dat hij veel gebruik wil maken van het park aan de achterkant. Er loopt een lange, brede trap van de kunstacademie naar het hart van Avans (de kantine en Xplora), die als een waterval uitkomt in het park. Met glazen wanden moeten studenten hun werk direct ‘in de etalage’ kunnen zetten.

Gewapend met een maquette vervolgden Van den Broek en Bakema de middag. Zij presenteerden hun visie op een open gebouw van de kunstacademie, dat in contrast staat met het hoofdgebouw. Dat is volgens de architecten ‘zwaar met een gesloten karakter’. Ze hadden een constructie gemaakt die zwevend boven de techniekhal komt. Het lijkt op een spoorbrug, met veel stalen balken en veel lichtval door al het glas. ‘Het blijft een fabriekshal idee met een grote vrije vloer.’ Voor de uitbreiding van Avans dachten ze aan de bovenkant van het huidige gebouw. Een extra laag op het bestaande dak, met serre’s voor het licht, moet voor een nieuwe identiteit zorgen.

Architect Jeanne Dekkers wil vooral met baksteen werken. ‘Wij hebben veel met de bakstenen-architectuur’, stelde ze. Zij dacht aan een klassieke kunstacademie in Weense stijl met een beeldengalerie zoals de Sint Jan heeft. Aan de voorkant bedacht ze een grote brede trap die doorloopt in de gevel, die ook trapsgewijs wordt opgebouwd. ‘Vergelijkbaar met de TU in Delft, maar dan in plaats van glas met baksteen.’ Van de uitbreiding van Avans had ze nog geen uitwerking gemaakt. Een student uit de zaal merkte op dat de kunstacademie nu heel open en licht is. ‘Dat zie ik niet terug in dit ontwerp.’ Dekkers antwoordde dat door middel van vides ook haar ontwerp toch erg licht zou worden van binnen.

De laatste in de rij van architectenbureaus was Rau met de grootste blikvanger. De presentaties liepen twee uur vertraging op, omdat deze architect de afspraak ’s ochtends was vergeten. Dat maakte hij goed met zijn visie: een naar eigen zeggen ‘smashing’ ontwerp. ‘Een bijzondere bebouwing paste bij het Paleiskwartier’, vond Rau. De techniekhal wordt in zijn plan helemaal ingebouwd, om de kunst meer ‘body’ te geven. Het is een soort gordijn waar de techniekhal en kunstacademie achter valt met een royale trap als entree. Er zit een 100 procent glazen gevel voor, die zorg voor veel daglicht. Binnen zouden de studenten zelf wanden kunnen neerzetten. Er is een grote autolift achter het gebouw voor de materialen en een buitenwerkplaats. De uitbreiding van Avans wil hij modern met glas richting het landschap brengen.

Welke van de vier bovenstaande architecten inmiddels is afgevallen, wil Avans nog niet bekendmaken. Pas na 23 april, als de selectiecommissie bouwwerken van de drie overgebleven architecten heeft bezocht, wordt bekend welke architect de opdracht krijgt. Het publiek mocht de selectiecommissie na de presentaties van advies voorzien. ‘Ik zou zeggen: gewoon doen’, riep een student na de laatste presentatie. De reacties van studenten vindt u hier. [EvG]