De ov-kaart is gekoppeld aan de basisbeurs en daarop wordt alleen een uitzondering gemaakt voor hbo- en wo-studenten van onder de achttien. Vooral de linkse partijen in de Tweede Kamer willen dat ook jonge mbo’ers een ov-kaart krijgen, vanwege de hoge kosten van ov-abonnementen. Staatssecretaris Van Bijsterveldt van OCW heeft daar echter geen geld voor: het zou haar jaarlijks 110 miljoen euro kosten, en dat bedrag is op de OCW-begroting niet te vinden.
Tot verbazing van GroenLinks-kamerlid Dibi lukt het minister Eurlings van Verkeer echter wel om geld vrij te spelen voor een kaart voor oud-studenten. Hij riep de bewindsman samen met Van Bijsterveldt voor een toelichting naar de Tweede Kamer. Eurlings wilde die wel geven: ‘Mijn collega Van Bijsterveldt heeft u laten weten hoeveel de kaart voor mbo’ers zou kosten. De kaart voor oud-studenten kost jaarlijks vijftien miljoen, en is bedoeld om mensen na hun studie niet meteen de trein uit te jagen. Het wordt een kortingskaart, dus het is iets anders dan gratis reizen. Bovendien gaat de kortingsregeling ook gelden voor oud-mbo’ers, dus het biedt ook deze groep voordeel.’
Van Bijsterveldt vraagt zich bovendien af of een ov-kaart voor alle mbo’ers wel zo noodzakelijk is. ‘Meer dan de helft van deze groep woont op minder dan vijftien kilometer van het roc. En voor scholieren met minder draagkrachtige ouders is er een speciale regeling.’
GroenLinks wil nu een wetswijziging aan de Tweede Kamer voorleggen waarin het benodigde budget wordt gehaald uit de aardgasbaten. De kans dat de partij daarvoor een meerderheid krijgt, is klein. Aardgasgeld is gereserveerd voor innovatiefondsen. [TdO/HOP]
Punt. Of had jij nog wat?