‘Toegang hbo-juristen tot togaberoepen dit jaar nog geregeld’

Niet alleen aankomende en huidige studenten HBO-Rechten kunnen dan na het behalen van de universitaire master rechter, advocaat of notaris worden. Dat geldt ook voor studenten die nu met hun juridische mastertraject bezig zijn. Om de onzekerheid onder studenten weg te nemen, gaat Hupperetz zelf voorlichting geven aan de studenten van de Juridische Hogeschool.

Minister Hirsch Ballin van Justitie heeft onlangs laten weten dat hbo-juristen snel toegang krijgen tot de togaberoepen, mits ze het vervolgtraject doorlopen. Het kost alleen nog even tijd voordat het rond is, omdat de AMvB (Algemene Maatregel van Bestuur) waarin dit geregeld wordt, eerst naar de Raad van State moet. Hupperetz kent het dossier als geen ander en ziet alleen maar positieve signalen die erop wijzen dat het nog dit jaar geregeld is. Of dat nog voor de zomer is, durft hij niet te zeggen.

Aan de hogescholen en universiteiten ligt het niet. Die zijn vorig jaar al overeengekomen dat HBO-Rechtenstudenten de juridische master mogen volgen, mits ze bij de universiteit een schakeltraject van zestig studiepunten hebben gevolgd. Bossche en Tilburgse studenten kunnen dat schakeltraject al volgen in Tilburg en Maastricht. Ook de Radboud Universiteit Nijmegen heeft aangegeven voorlichting te willen geven over hun  traject aan studenten van de Juridische Hogeschool.

Onlangs heeft de Juridische Hogeschool met de faculteiten van de Universiteit Utrecht en de Open Universiteit het project ‘schakelzone’ afgerond. Afgestudeerde hbo-juristen kunnen zo thuis achter de computer het schakeltraject volgen en alsnog instromen in de juridische master (met civiel effect). Dat is met name interessant voor studenten HBO-Rechten die al aan het werk zijn en alsnog naar de master willen.

Overigens meent Hupperetz dat er ook een zeer grote en groeiende vraag is naar HBO-Rechtenstudenten op de arbeidsmarkt. Ze krijgen zelfs baangarantie van Randstad Legal. [SW]