Dyslectisch studeren doe je zo

Aan de Hogeschoollaan werd gisteren de derde editie van het evenement ‘Studeren met een handicap’ gehouden. Voor het parcours kruipen studenten in de huid van iemand met een handicap. ‘Zo proberen we studenten op een laagdrempelige manier bewust te maken van studeren met een functiebeperking. Het gaat niet alleen om doven en blinden, maar ook om dyslexie. Dat leg je helaas niet zomaar vast in een parcours’, zegt assistent en stagiair Mattijs Visser van de Diensteenheid Marketing, Communicatie en Studentenzaken (DMCS). ‘De winnaar van het parcours krijgt een bioscoopbon’, vertelt Sophie Kalb van DMCS. Het evenement is opgezet door het project Handicap&Studie van Avans in samenwerking met het landelijke expertisecentrum handicap + studie. ‘Er is bij Avans te weinig aandacht voor. Studenten kunnen hier vandaag met al hun vragen terecht’, zegt Sophie.

‘Er is vooral veel vraag naar informatie over studeren met dyslexie. Het computerprogramma Kurzweil 3000 wordt hier geïntroduceerd. Dat leest bijvoorbeeld teksten voor aan dyslectische studenten’, legt Elma Gelens, deeltijdstudent Bedrijfskundige Informatica, uit. Elma is op eigen inititatief vandaag bij de organisatie aangeschoven. Om ervaringen uit te wisselen en te laten zien hoe zij studeert. Blindengeleidehond Becka ligt onder haar eigen sprekende computer. Zij begeleidt Elma al vier jaar door de gangen van de Academie voor ICT en Media.

Studeren met een handicap is geen gemakkelijke opgave. ‘Het lesmateriaal is vaak niet toegankelijk. Bij een PowerPointpresentatie kan ik de afbeeldingen niet zien. Docenten begrijpen niet altijd dat een plaatje dan omschreven moet worden.’ Ze krijgt daarbij hulp van een student, die aangesteld is om haar te helpen vanuit een studieproject. ‘Je mist vaak een hoop informatie', zegt Elma. 'We moeten ook veel meer doen dan normale mensen in dezelfde tijd.’

Precies om die reden staat er een klok met elf cijfers op de felgele zadelhoezen waar alle fietsen op het schoolplein mee behangen zijn. Tijdgebrek is de leidraad in de gelijknamige campagne. In de serre liggen overal placemats met de teksten ‘Zit je weer te stressen?’ en ‘Jij verdient een adempauze’. Thora Arnadottir van het landelijke expertisecentrum handicap + studie vertelt: ‘We willen zoveel mogelijk aandacht generen. Dit evenement is geboren uit een gebrek aan aandacht voor studeren met een functiebeperking. Een student met een handicap heeft veel meer tijd nodig. Het lijkt wel of je maar elf uur hebt in plaats van twaalf. Daarom ontbreekt de twaalf op de klok.’

Ook worden er kraskaarten uitgedeeld om te checken of je een studiebeperking zou kunnen hebben. Op het kaartje staan drie vragen: Ben je lichamelijk fit? Kost studeren je meer tijd en moeite dan anderen? Bezoek je weleens een decaan of studieadviseur? Als je bij twee of drie vragen groen krast, kun je in aanmerking komen voor extra tijd bij je examens of een jaar extra studiefinanciering. Het expertisecentrum adviseert dan om contact op te nemen met een studentendecaan.

Het evenement is eerder in Tilburg en Den Bosch gehouden. [KvG]