Bedrijfsplan levert studenten sneakers op

Het bedrijf heeft onlangs het concept veranderd en is overgestapt van sportartikelen naar sneakers als modeartikel. Daardoor is de doelgroep van Coach veranderd en sloot het imago niet meer aan bij wat de winkel wilde uitstralen. De studenten moesten een plan maken met daarin de communicatiemiddelen voor een periode van twee jaar. In het plan moest duidelijk worden waar het bedrijf voor staat.

Het thema van het blok was nieuwe media. Voor de opdracht mochten de studenten gebruik maken van alle media-uitingen. Ze kregen een budget dat ze vrij konden besteden. ‘Je denkt dat het heel makkelijk is, maar een advertentie op tv is heel duur en heeft weinig effect’, vertelt Rudolf van Rooij, tweedejaars SBRM.

‘We zijn ons bewust geworden van wat alles kost en wat er mogelijk is op communicatiegebied. In het midden- en kleinbedrijf wordt vaak gewerkt met een klein budget, dan moet je creatiever zijn. Nieuwe media zijn vaak ook effectiever dan traditionele media.’

Eén van de winnende groepen bedacht voor Coach een stickeractie. Op allerlei plekken kunnen jongeren stickers plakken, daarvan een foto maken en die naar de website uploaden. De origineelste inzending kan een paar sneakers winnen. Ook bedachten de studenten vijf karakters (poppetjes) die passen bij de vijf ‘kernwoorden’, begrippen waar Coach voor staat. ‘Dat vonden ze een goed idee, omdat het heel creatief was’, zegt Van Rooij.

De studenten waren erg blij met Coach als opdrachtgever. ‘Het was fijn dat we zoveel vrijheid hadden en dat we onze creativiteit in de opdracht kwijt konden. Het budget was onze enige beperking’, zegt de SBRM-student. Elke groep kreeg een filiaal toegewezen waar ze met hun vragen terecht konden en informatie van het hoofdkantoor kregen ze via de docent.

De feedback die ze van het bedrijf kregen was professioneel, vinden de studenten. ‘Er werd echt aandacht besteed aan de plannen. Tijdens de presentatie werden er door drie mensen van Coach vragen gesteld. Als er iets niet goed was, dan zeiden ze het. Ook als het wel goed was.’ Er werd ook aan de studenten verteld wat het bedrijf echt gaat toepassen.

Bij één van de groepen gaf vooral de presentatie de doorslag voor het geven van de negen. ‘Het was de manier waarop we de ideeën brachten. Niet alles uit het plan is uitvoerbaar’, zegt Van Rooij. Het bedrijf was ook betrokken bij de beoordeling van de studenten. De studenten van de twee beste groepen mochten een paar schoenen uitzoeken. [SW]