Games bouwen: intensief maar eervol werk

Voorafgaand aan de presentaties gaf Informaticastudent Israel Jamlean een demonstratie hoe hij spellen in 3D maakt. Het is niet zozeer moeilijk als wel tijdrovend, toonde hij aan met het modelleren van één onderdeeltje van een locomotief. Dat duurde tien minuten, maar daarna zijn er nog zo’n duizend onderdeeltjes te gaan voordat de trein daadwerkelijk af is…

Het draaide natuurlijk allemaal om de games die vier groepen studenten tijdens de minor hadden gemaakt. ‘De laatste twee kwartalen zijn ze er met zoveel enthousiasme mee bezig geweest, dat je alleen maar hoge punten kunt geven’, sprak docent Jos van Weert. Na het tonen van een demo met de belangrijkste features van elk spel mochten de studenten elkaars spellen spelen en beoordelen. En daar waren de gameliefhebbers wel voor in.

Het eerste spel ‘Cycry’ kan over een netwerk tegen elkaar worden gespeeld. Bedoeling is steeds een stukje land te veroveren en uiteindelijk de basis van de tegenstander. ‘Castle Siege’, waarin de tegenstanders elkaars kastelen onder vuur nemen, oogt zeer fraai. In het laboratorium van ‘Professor Cue’ is de speler een ruimteschip in het lichaam van een mens, dat ziektekiemen de nek om moet draaien, voordat het andersom gebeurt. In ‘The Axe Effect’ ga je door verschillende levels om een bijl te vinden, waarmee je de eindbaas kunt verslaan.

‘Ze hebben alles zelf uitgewerkt, van een idee verzinnen tot het speelbaar maken van het spel’, prees Van Weert zijn studenten. Verrassing was dat er ook een gameproducent, Real Games, kwam kijken. Van Weert: ‘Die was behoorlijk onder de indruk van de resultaten. Studenten zijn uitgenodigd voor stages en om het maken van hun games inhoudelijk eens te komen bespreken.’ [EvG]