Het is een sterk staaltje techniek, zo’n smartboard. Whiteboards, overheadprojectors, beamers en flip-overs zijn allemaal niet meer nodig: het zit voortaan allemaal in één apparaat. Plaatjes, filmpjes en internetsites kunnen zo voor de klas geprojecteerd worden. ‘Het is één groot feest’, zegt Twan Zopfi, docent Fysiotherapie. Hij werkt sinds enkele maanden met de smartboards en is razend enthousiast. ‘Je spreekt lesstof door aan de hand van het bord en je kunt met zijn allen aan de gang om te oefenen en mee te denken. Als het aan mij lag, hingen er al smartboards in alle lokalen.’
Ronald Spruit van het Leer- en Innovatie Centrum laat bij een eerste kennismaking van docenten met de borden zien wat er mogelijk is. Dat begint met hoe het smartboard de whiteboards, projectors en beamers vervangt. Vervolgens gaat de trukendoos open: via de software kun je tekenen op plaatjes en die vervolgens opslaan en rondmailen. Van geschreven letters maak je eenvoudig computerletters. ‘Het is niet alleen een presentatiemiddel, het is ook een leermiddel’, zegt Spruit. ‘Je kunt samen lessen construeren.’ In de les kunnen e-portfolio’s en weblogs van studenten worden bezocht. ‘Het geeft iets spannends en daagt je uit.’
Docenten zijn voor de introductie vaak sceptisch, merkt Spruit. Maar al snel tijdens de cursus gaan ze om. ‘Normaal gesproken is het lastig om nieuwe ICT-middelen te introduceren. Het valt me op dat docenten hier al snel enthousiast over zijn.’ Om duidelijk te krijgen hoe het werkt, is een korte cursus in het begin wel even nodig. ‘Met een groepje collega’s hebben we een lokaal gehuurd met een smartboard om daar met elkaar wat te oefenen’, zegt Twan Zopfi. ‘Dan wissel je samen tips uit.’
Bij Fysiotherapie zijn tot op heden alleen nog enkele theorielokalen ermee uitgerust. Zopfi kan niet wachten tot de praktijklokalen aan de beurt zijn, want juist daar verwacht hij de meerwaarde van het smartboard ten volle te kunnen benutten. ‘Als je daar filmpjes van uitvoeringstechnieken laat zien, pikken studenten dat sneller op dan als ik iets sta uit te leggen. Het werkt overzichtelijker. Je kunt de filmpjes stop zetten en met pijlen aangeven waar de studenten op moeten letten.’
Peter Kal, docent aan de Academie voor Deeltijd, heeft er ook al les mee gegeven. ‘Een valkuil is wel dat je niet met je rug naar de klas moet gaan staan, omdat je zo met het bord bezig bent’, merkte hij. Over het bord zelf heeft hij niets dan goeds te melden. ‘Het is technisch geweldig. Je kunt er bij alle opleidingen volgens mij plezier van hebben. Het ligt aan de docent, wat die er mee doet. Maar door de mogelijkheden van internet en filmpjes word je les aantrekkelijker. Door de borden zijn complexe verhalen op verschillende manieren uit te leggen.’
Een bijkomend voordeel is dat er geen kar met beamer meer gereserveerd hoeft te worden. ‘Het aantal beamers en flip-overs bouwen we langzaam af, om docenten te stimuleren het smartboard te gebruiken’, zegt Spruit. [EvG]
Punt. Of had jij nog wat?